Poskromienie złośnicy, czyli narracja filmowa na rozdrożach historii
Abstrakt
Artykuł ma charakter recenzyjny – jego autorka omawia książkę Jacka Ostaszewskiego Historia narracji filmowej (2018) wydaną nakładem wydawnictwa „Universitas”. Celem recenzji jest pokazanie oryginalności propozycji polskiego badacza oraz usytuowanie jej na tle innych pozycji poświęconych tej samej problematyce. Punktem referencyjnym stają się tu przede wszystkim, choć nie tylko, konsekrowane na gruncie rodzimego filmoznawstwa koncepcje teoretyków filmu: Davida Bordwella i Kristin Thompson. Ostaszewski stara się wejść w polemikę z amerykańskimi badaczami, jednocześnie rozwija ich myśl i – co najistotniejsze – pokazuje rozwój trybów narracyjnych w perspektywie historycznej.
Słowa kluczowe:
narracja filmowaBibliografia
Ostaszewski, Jacek. Historia narracji filmowej [The History of Film Narrative] (2018)
Google Scholar
Autorzy
Kamila Żytojunepl@yahoo.com
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-2822-8341
Dr hab.; adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową „Bliżej kina”, Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna” i „Akademia Polskiego Filmu”) oraz DKF PWSFTviT; jest wykładowcą UŁ oraz Akademii Muzycznej w Łodzi. Autorka książek Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010) oraz Film noir i kino braci Coen (2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (2011), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (2011), Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (2011) oraz Autorzy kina europejskiego VII (2018). Interesuje się kinem polskim (w szczególności wątkami polsko-żydowskimi), kinem amerykańskim (kino noir i neo-noir) oraz kinem świata hiszpańskojęzycznego.
Statystyki
Abstract views: 387PDF downloads: 223
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Kamila Żyto

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kamila Żyto, Ewolucjonizm, memetyka i złożone systemy adaptacyjne, czyli filmoznawstwo w obliczu zwrotu biokulturowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Kamila Żyto, Innowacja i transpozycja jako zasady ewolucji formy filmowej w twórczości Jaime’a Rosalesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Kamila Żyto, „Ktoś tu pana wpuścił. Kto? Dlaczego? To wymaga wyjaśnień”. Zagadka obecności Raymonda Chandlera w świecie literatury i filmu rozwiązana , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Kamila Żyto, Archiwizacja w zdigitalizowanym świecie , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Kamila Żyto, Demony Goi okiem kamery , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
Podobne artykuły
- Barbara Szczekała, Feministyczna narratologia filmowa. Sporo pytań i kilka odpowiedzi , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Barbara Szczekała, Odczuwanie obcości. Afektywność współczesnego science fiction , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- David Bordwell, Narracja parametryczna , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Rafał Marszałek, Nasza mapa filmowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Krzysztof Loska, Afropesymizm i afrofuturyzm – narracje spekulatywne w amerykańskich serialach fantastycznych , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Kamila Żyto, Innowacja i transpozycja jako zasady ewolucji formy filmowej w twórczości Jaime’a Rosalesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Patrycja Włodek, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja. „Wielki sen” Howarda Hawksa, „Żegnaj laleczko” Edwarda Dmytryka i „Tajemnica jeziora” Roberta Montgomery’ego , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Tatiana Sołomonik-Pankraszowa, Viktorija Lobinaitė, Poezja formuliczna w przekładzie na język filmu. „Nibelungi. Zygfryd” , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Krzysztof Loska, Oscar Micheaux i początki kina afroamerykańskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Alicja Helman, Teoria opowiadania Ricka Altmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.