Poskromienie złośnicy, czyli narracja filmowa na rozdrożach historii

Kamila Żyto

junepl@yahoo.com
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2822-8341

Abstrakt

Artykuł ma charakter recenzyjny – jego autorka omawia książkę Jacka Ostaszewskiego Historia narracji filmowej (2018) wydaną nakładem wydawnictwa „Universitas”. Celem recenzji jest pokazanie oryginalności propozycji polskiego badacza oraz usytuowanie jej na tle innych pozycji poświęconych tej samej problematyce. Punktem referencyjnym stają się tu przede wszystkim, choć nie tylko, konsekrowane na gruncie rodzimego filmoznawstwa koncepcje teoretyków filmu: Davida Bordwella i Kristin Thompson. Ostaszewski stara się wejść w polemikę z amerykańskimi badaczami, jednocześnie rozwija ich myśl i – co najistotniejsze –  pokazuje rozwój trybów narracyjnych w perspektywie historycznej.

 


Słowa kluczowe:

narracja filmowa

Ostaszewski, Jacek. Historia narracji filmowej [The History of Film Narrative] (2018)
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Żyto, K. (2019) „Poskromienie złośnicy, czyli narracja filmowa na rozdrożach historii”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), s. 306–309. doi: 10.36744/kf.68.

Autorzy

Kamila Żyto 
junepl@yahoo.com
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-2822-8341

Dr hab.; adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową „Bliżej kina”, Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna” i „Akademia Polskiego Filmu”) oraz DKF PWSFTviT; jest wykładowcą UŁ oraz Akademii Muzycznej w Łodzi. Autorka książek Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010) oraz Film noir i kino braci Coen (2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (2011), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (2011), Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (2011) oraz Autorzy kina europejskiego VII (2018). Interesuje się kinem polskim (w szczególności wątkami polsko-żydowskimi), kinem amerykańskim (kino noir i neo-noir) oraz kinem świata hiszpańskojęzycznego.



Statystyki

Abstract views: 271
PDF downloads: 179


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Kamila Żyto

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.