Narracja parametryczna

David Bordwell

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wisconsin-Madison (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Bordwell stwierdza, że narracja parametryczna nie jest związana z żadną szkołą narodową, okresem historii czy gatunkiem filmu. Wydaje się, że jego normom brakuje konkretności historycznej, która cechuje np. narrację klasyczną czy narrację kina artystycznego. W narracji parametrycznej system stylistyczny filmu kreuje struktury odmienne od wymogów sjużetu. Styl filmu można zatem ukształtować i uwypuklić do takiego stopnia, że wydaje się, iż co najmniej dorównuje on ważnością strukturom opowieści. Autor szczegółowo charakteryzuje rozmaite aspekty narracji parametrycznej, odwołując się m.in. do teorii formalistów rosyjskich, strukturalizmu czy analogii z muzyką serialną. Dla unaocznienia zasad tego rodzaju narracji autor przedstawia rozbudowaną analizę Kieszonkowca (Pickpocket, 1959) Roberta Bressona. Jak zauważa Bordwell, wśród zalet analizy formy parametrycznej jest również ta, że pomaga ona ujawnić formalne przyczyny aury tajemnicy i transcendencji, którą publiczność i krytyka powszechnie przypisują dziełu Bressona. Jednym ze źródeł tego efektu jest to, że układ stylistyczny jest odmienny od układu sjużetu.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Parametric Narration z książki Davida Bordwella Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985. © 1985 by the Board of Regents of the University of Wisconsin System.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.


Słowa kluczowe:

narracja parametryczna, narratologia, sjużet, styl

Armes Roy, The Ambiguous Image: Narrative Style in Modern European Cinema, London 1976, s. 86.
  Google Scholar

Armes Roy, The Films of Alain Robbe-Grillet, Amsterdam 1981, s. 134, 162.
DOI: https://doi.org/10.1075/pumrl.6   Google Scholar

Berg Alban, Postscript, „Musical Quarterly” 1952, nr 38, s. 21.
  Google Scholar

Bonitzer Pascal, Hors-champ, „Cahiers du cinéma” 1971-1972, nr 234-235.
  Google Scholar

Bonitzer Pascal, Les Vases communicants: „The Party”, „Cahiers du cinéma” 1969, nr 10 (216), s. 52.
  Google Scholar

Bordwell David, The Films of Carl Theodor Dreyer, Berkeley – Los Angeles – London 1981, s. 63-65, 153-168, 164-186.
  Google Scholar

Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010, s. 226-237.
  Google Scholar

Boulez Pierre, Boulez on Music Today, tłum. S. Bradshaw, R. Rodney Bennett, London 1975, s. 32.
  Google Scholar

Boulez Pierre, Notes of an Apprenticeship, tłum. H. Weinstock, New York 1968, s. 12, 41, 53-57, 88, 93-98, 180, 194, 204, 213.
  Google Scholar

Branigan Edward, Point of View in the Ci nema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film, Berlin – New York – Amsterdam 1984, s. 103-121.
  Google Scholar

Branigan Edward, The Space of „Equinox Flower”, „Screen” 1976, Summer, nr 17, s. 42, 70-105.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/17.2.74   Google Scholar

Brown Royal S., Music and „Vivre sa vie”, „Quarterly Review of Film Studies” 1980, Summer, s. 319-333.
DOI: https://doi.org/10.1080/10509208009361051   Google Scholar

Burch Noël, Fritz Lang: German Period, w: Cine ma: A Critical Dictionary, t. 2, New York 1980, s. 593, 594.
  Google Scholar

Burch Noël, Notes sur la notion de forme chez Tati, „Cahiers du cinéma” 1968, nr 3 (199), s. 26-27.
  Google Scholar

Burch Noël, Praxis du cinéma, Paris 1969.
  Google Scholar

Burch Noël, Teoria reżyserii filmowej, tłum. J. Mach, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1983, s. 8, 19-20, 22, 50-51, 54, 65, 75, 109-110, 127-129.
  Google Scholar

Butor Michel, Inventory, tłum. R. Howard, New York 1968, s. 42.
  Google Scholar

Butor Michel, Przestrzeń powieści, w: Michel Butor, Powieść jako poszukiwanie. Wybór esejów, tłum. J. Guze, Czytelnik, Warszawa 1971, s. 39-44.
  Google Scholar

Chateau Dominique, Méthodologies possibles pour des films improbables, w: Cinémas de la modernité: Films, théories, red. D. Chateau i inni, Paris 1981, s. 7-39.
  Google Scholar

Eco Umberto, Nieobecna struktura, tłum. A. Weinsberg, P. Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996, s. 305-307.
  Google Scholar

Eichenbaum Borys, Teoria „metody formalnej”, tłum. R. Łużny, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 2, wyb. S. Skwarczyńska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986, s. 170.
  Google Scholar

Eisenstein Siergiej, Przyczynek do materialistycznego ujęcia formy, tłum. M. Kumorek, w: Siergiej Eisenstein, Wybór pism, red. R. Dreyer, WAiF, Warszawa 1959, s. 460-465.
  Google Scholar

Fargier Jean-Paul, Vers le récit rouge, „Cinéthique” 1979, nr 7-8, s. 13-14.
  Google Scholar

Fieschi Jean-André, Le Carrefour Tati, „Cahiers du cinéma” 1968, nr 3 (199), s. 25-26.
  Google Scholar

Foucault Michel, Język przestrzeni, tłum. T. Komendant, w: Michel Foucault, Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane, Fundacja „Aletheia”, Warszawa 1999, s. 145-150.
  Google Scholar

Gombrich Ernst H., Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, tłum. D. Folga-Januszewska, Universitas, Kraków 2009, s. 95-102, 114-116, 238.
  Google Scholar

Griffiths Paul, A Concise History of Avant-Garde Music from Debussy to Boulez, New York 1978, s. 144.
  Google Scholar

Grimm Reinhold, Marc Sapporta: The Novel as Card Game, „Contemporary Literature” 1978, Summer, nr 19, s. 3.
DOI: https://doi.org/10.2307/1208271   Google Scholar

Heath Stephen, The Nouveau Roman: A Study in the Practice of Writing, Philadelphia 1972, s. 135.
  Google Scholar

Jakobson Roman, Poetyka w świetle językoznawstwa, tłum. K. Pomorska, w: Roman Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, t. 2, red. M. R. Mayenowa, PIW, Warszawa 1989, s. 88, 110.
  Google Scholar

Jost François, Vers de nouvelles approches méthodologiques, w: Cinémas de la modernité: Films, théories, red. D. Chateau i inni, Paris 1981, s. 7-39.
  Google Scholar

La Terre intérieure: Entretien avec Jean-Daniel Pollet et Jean Thibaudeau, „Cahiers du cinéma” 1968, nr 9 (204), s. 36.
  Google Scholar

Leibowitz Rene, Schoenberg and His School, tłum. D. Newlin, New York 1975, s. 162-170.
  Google Scholar

Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, tłum. K. Pomian, PIW, Warszawa 1970, s. 290-310.
  Google Scholar

Lévi-Strauss Claude, Surowe i gotowane, tłum. M. Falski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010, s. 33.
  Google Scholar

Meyer Leonard B., Explaining Music: Essays and Explorations, Chicago 1973, s. 51, 285.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520333109   Google Scholar

Meyer Leonard B., Music, the Arts and Ideas: Patterns and Predictions in Twentieth-Century Culture, Chicago 1967, s. 284-293.
  Google Scholar

Morrissette Bruce, Post-Modern Generative Fiction: Novel and Film, „Critical Inquiry” 1975, Winter, nr 2, s. 254-262.
DOI: https://doi.org/10.1086/447838   Google Scholar

Mukařovský Jan, Standard Language and Poetic Language, w: A Prague School Reader on Esthetics, Literary Structure, and Style, red. i tłum. P. L. Garvin, Washington 1964, s. 28.
  Google Scholar

Mukařovský Jan, Uwagi o socjologii języka poetyckiego, tłum. M. R. Mayenowa, w: Mukařovský Jan, Wśród znaków i stuktur. Wybór szkiców, wyb. J. Sławiński, PIW, Warszawa 1970, s. 172-173.
  Google Scholar

Oudart Jean-Pierre, Suture, tłum. A. Helman, w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Universitas, Kraków 1992.
  Google Scholar

Perkins Victor F., „Vivre sa vie”, w: The Films of Jean-Luc Godard, red. I. Cameron, New York 1969, s. 33, 35.
  Google Scholar

Pousseur Henri, The Question of Order in New Music, w: Perspectives on Contemporary Music Theory, red. B. Boretz, E. T. Cone, New York 1972, s. 106.
  Google Scholar

Reich Willi, A Guide to „Wozzeck”, „Musical Quarterly” 1952, nr 38, s. 3-5.
DOI: https://doi.org/10.1093/mq/XXXVIII.1.1   Google Scholar

Riffaterre Michael, Describing Poetic Structures: Two Approaches to Baudelaire’s „Les Chats”, w: Structuralism, red. J. Ehrmann, New York 1970, s. 195-202.
  Google Scholar

Ruwet Nicolas, Contradictions du langage sériel, w: Langage, musique, poésie, Paris 1972, s. 23-24.
  Google Scholar

Shklovsky Victor, Sterne’s „Tristram Shandy”, w: Russian Formalist Criticism: Four Essays, red. L. T. Lemon, M. J. Reis, Lincoln 1965, s. 56.
  Google Scholar

Shklovsky Viktor, On the Connection between Devices of Syuzhet Construction and General Stylistic Devices, „Twentieth Century Studies” 1972, December, nr 7-8, s. 48-72.
  Google Scholar

Siska William Charles, Modernism in the Narrative Cinema, New York 1980.
  Google Scholar

Sitnem P. Adams, The Rhetoric of Robert Bresson, w: The Essential Cinema, red. P. A. Sitney, New York 1975, s. 188.
  Google Scholar

Smith-Brindle Reginald, The New Music, London 1975, s. 13, 25-33.
  Google Scholar

Sollers Philippe, Une Autre logique, „Cahiers du cinéma” 1967, nr 2 (187), s. 38.
  Google Scholar

Thompson Kristin, „Play Time”: Comedy on the Edge of Perception, w: Thompson Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis, Princeton 1988.
  Google Scholar

Thompson Kristin, D. Bordwell, Space and Narrative in the Films of Ozu, „Screen” 1976, Summer, nr 17, s. 41-73.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/17.2.41   Google Scholar

Thompson Kristin, Eisenstein’s „Ivan the Terrible”: A Neoformalist Analysis, Princeton 1981, s. 63-67.
  Google Scholar

Tomashevsky Boris, Thematics, w: Russian Formalist Criticism: Four Essays, red. L. T. Lemon, M. J. Reis, Lincoln 1965, s. 90.
  Google Scholar

Tynianow Jurij, Prawa kina, tłum. B. Grabowska, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 86-89.
  Google Scholar

Tynianow Jurij, Temat i fabuła w kinie, tłum. M. Hendrykowski, w: Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa, red. T. Szczepański, B. Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001, s. 114.
  Google Scholar

Tynianow Jurij, Zagadnienie języka wierszy, w: Rosyjska szkoła stylistyki, wyb. i opr. M. R. Mayenowa, Z. Saloni, PIW, Warszawa 1970, s. 70, 106-107.
  Google Scholar

Wollen Peter, The Two Avant-Gardes, w: Peter Wollen, Readings and Writings: Semiotic Counter-Strategies, London 1982, s. 93-96.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Bordwell, D. (2010) „Narracja parametryczna”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 6–45. doi: 10.36744/kf.3045.

Autorzy

David Bordwell 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wisconsin-Madison Stany Zjednoczone

Amerykański teoretyk filmu; w badaniach skupia się na kwestiach autorstwa filmowego, stylu i narracji; jest uważany za twórcę kognitywnej teorii filmu. Wśród jego książek są m.in.: Film Art: An Introduction (wspólnie z K. Thompson /1979/; polski przekład: Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie /2010/), The Films of Carl-Theodor Dreyer (1981), Narration in the Fiction Film (1985), Ozu and the Poetics of Cinema (1988), MakingMeaning (1989), The Cinema of Eisenstein (1993), Visual Style in the Cinema (2001), Poetics of Cinema (2007). Jest też współautorem (z J. Staiger i K. Thompson) monografii kina amerykańskiego The Classical Hollywood Cinema (1985). Wykłada filmoznawstwo na Uniwersytecie Wisconsin-Madison.



Statystyki

Abstract views: 38


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 David Bordwell

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.