WYTYCZNE DLA AUTOREK I AUTORÓW
Przyjmujemy gotowe artykuły naukowe (o objętości 30-60 tys. znaków ze spacjami; w języku polskim lub angielskim) wpisujące się w tematykę planowanych tomów (zob. aktualne Call for Papers), ale także teksty niezwiązane z wiodącym tematem numeru, zwłaszcza jeśli dotyczą historii kina polskiego, teorii filmu w ujęciu problemowym bądź poruszają kwestie mało dotychczas przebadane. Czekamy również na recenzje naukowe książek filmoznawczych opublikowanych w Polsce bądź dotyczących polskiego kina i mediów (o objętości 10-15 tys. znaków ze spacjami).
„Kwartalnik Filmowy” przyjmuje wyłącznie teksty oryginalne, niepublikowane (jedynym wyjątkiem od tej reguły są tłumaczenia tekstów), niezłożone do druku w innych wydawnictwach. Nadesłanie tekstu jest równoznaczne z deklaracją, że nie narusza on praw autorskich osób trzecich. Złożenie tekstu oznacza zgodę na poddanie go procedurze antyplagiatowej oraz ocenie w trybie podwójnie ślepej recenzji. Czasopismo nie pobiera żadnych opłat od autorek i autorów.
W stosunku do wszystkich nadesłanych i kwalifikowanych do druku tekstów redakcja „Kwartalnika Filmowego” stosuje procedury mające na celu wykrycie zjawisk ghostwritingu, guest authorship, plagiatów oraz autoplagiatów.
Warunkiem przyjęcia tekstu jest dostarczenie streszczenia w języku polskim i angielskim, słów-kluczy w języku polskim i angielskim (rozdzielonych klawiszem „enter”), noty autorskiej w języku polskim i angielskim oraz bibliografii załącznikowej w stylu APA. W bibliografii należy uwzględnić tylko te opracowania naukowe, które były bezpośrednio cytowane w tekście bądź takie, które stanowią podstawę metodologii wykorzystanej w artykule.
Streszczenie o objętości ok. 1000 znaków ze spacjami powinno zawierać tezę artykułu, opis metodologii, informacje ogólnie osadzające problem w kontekście dotychczasowych badań. Sugerujemy wykorzystanie w streszczeniu słów-kluczy, które ułatwią zainteresowanym czytelniczkom i czytelnikom dotarcie do tekstu.
W zgłaszanym artykule powinna znajdować się stosowna nota bibliograficzna, jeśli tekst jest częścią przygotowywanej do druku większej całości; ze względu na specyfikę cyklu wydawniczego „Kwartalnika Filmowego” autorki i autorzy powinni odpowiednio wcześnie poinformować redakcję o zamiarach włączenia nadesłanego do redakcji tekstu do swych przygotowywanych książek, monografii etc.
Autorki i autorzy są zobowiązani przygotować tekst według poniższych wytycznych redakcji. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych, mogą zostać odrzucone bądź odesłane do poprawy.
Formatowanie tekstu
- przyjmujemy teksty w formatach .doc, .docx lub .rtf (z wstawioną numeracją stron)
- czcionka: Times New Roman; rozmiar: 12; interlinia: 1,5; marginesy: 2,5 cm
- tytuły czasopism w cudzysłowach, wszystkie pozostałe – kursywą
- dane filmograficzne dotyczące filmów według wzoru: Polski tytuł filmu (reż. Jan Kowalski, 1961); Polski tytuł filmu (Oryginalny tytuł filmu, reż. John Smith, 1962)
- dane filmograficzne dotyczące seriali według wzoru: Polski tytuł serialu (Stacja, 2010-2013); Polski tytuł serialu (Oryginalny tytuł serialu, Stacja, 2010-)
- oznaczenie cytatów – kursywą; w obrębie cytatów wszelkie wewnętrzne cytowania, tytuły czy wyrażenia metaforyczne – z użyciem cudzysłowów (w kolejności do wewnątrz: „aaa”, »aaa«, ‘aaa’)
- nawiasy w kolejności do wewnątrz: (a), /a/, [a], {a} – dotyczy to np. daty produkcji filmu, jeśli z uzasadnionych przyczyn jest podana w nawiasie: Tytuł filmu (reż. Jan Kowalski, 1965 /prem. 1989/)
- tytuły/nazwy projektów grantowych czy programów realizowanych przez autorki bądź autorów – w cudzysłowie, bez kursywy
- wyróżnienie słowa w tekście – drukiem rozstrzelonym, z odstępami 4 pkt (nie kursywą czy czcionką wytłuszczoną)
- w recenzjach książek odnośniki do stron recenzowanej publikacji powinny zostać podane w tekście głównym, w nawiasie (nie w przypisie), np.: Spojrzenie bohaterów burzy czwartą ścianę (s. 187-188).
Przypisy
Rekordy bibliograficzne w przypisach (styl Chicago) różnią się od rekordów bibliograficznych w bibliografii załącznikowej (styl APA). Przypisy powinny być opracowane wedle poniższych wzorów.
Publikacje książkowe: inicjał imienia i nazwisko autora(-ki), tytuł podany kursywą, ew. inicjał imienia i nazwisko tłumacza(-ki), wydawnictwo, miejsce wydania w brzmieniu oryginalnym i rok wydania, strona, np.:
- R. Smith, Book on Film, Impressum, London 1997, s. 159-162.
- R. Smith, Książka o filmie, tłum. Z. Maj, In-Press, Łódź 1998, s. 16.
Publikacje w tomach zbiorowych: inicjał imienia i nazwisko autora(-ki), tytuł artykułu podany kursywą, ew. inicjał imienia i nazwisko tłumacza(-ki) artykułu, tytuł tomu podany kursywą i poprzedzony odnośnikiem „w:”, inicjał imienia i nazwisko redaktora(-ki) tomu, wydawnictwo, miejsce wydania w brzmieniu oryginalnym i rok wydania, strona, np.:
- H. Cook, Only Cinema, w: The Film Reader, red. S. Hill, Impressum, London 1998, s. 41.
- H. Cook, Tylko kino, tłum. Z. Maj, w: Teksty filmowe, red. B. Lis, In-Press, Łódź 1999, s. 7.
Publikacje w czasopismach: inicjał imienia i nazwisko autora(-ki), tytuł artykułu podany kursywą, ew. inicjał imienia i nazwisko tłumacza(-ki) artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie i rok wydania, ew. numer tomu zbiorczego, numer wydania, strona, np.:
- G. Schrader, Filmmakers on Actors, „Cinema Zoom” 1999, t. 25, nr 1-2, s. 26.
- G. Schrader, Filmowcy o aktorach, tłum. Z. Maj, „Magazyn Filmowy” 2000, nr 4, s. 7.
Źródła internetowe: inicjał imienia i nazwisko autora(-ki), tytuł artykułu podany kursywą, tytuł lub nazwa zasobu (czasopismo, strona internetowa itp.), bezpośredni link do artykułu, data dostępu do zasobu podana w nawiasie, np.:
- A. Wiśniewski, Film i telewizja, „Czasopismo Filmowe”, http://www.czasopismofilmowe.pl (dostęp: 26.04.2011).
Podcast: inicjał imienia i nazwisko autora(-ki), tytuł odcinka podany w cudzysłowie, data dzienna publikacji, tytuł podcastu podany kursywą (podcast) i poprzedzony odnośnikiem „w:”, produkcja/producenci(-tki) po dwukropku, bezpośredni link do zasobu, data dostępu do zasobu podana w nawiasie, np.:
- P. Mucha, K. Czajka-Kominiarczuk, „Odcinek 9: Rocky Horror Hedwig Show”, 18.11.2020, w: Wtem, piosenka (podcast), produkcja: P. Mucha, K. Czajka-Kominiarczuk, https://wtempiosenka.pl/podcast/rocky-horror-hedwig-show/ (dostęp: 26.04.2021).
- B. Klicka, A. Holland, „Podkast Dwutygodnika, magazynu o kulturze (17): Zielona granica”, 2.12.2023, w: Podkast Dwutygodnika, magazynu o kulturze (podcast), produkcja: Dom Spotkań z Historią, Studio Plac, https://www.dwutygodnik.com/artykul/11017-podkast-dwutygodnika-17-zielona-granica.html (dostęp: 5.12.2023).
YouTube: nazwa kanału YouTube, tytuł materiału podany kursywą, bezpośredni link do materiału, data dostępu do zasobu podana w nawiasie, np.:
- Wtem, piosenka, Odc. 9 – Rocky Horror Hedwig Show, https://www.youtube.com/watch?v=3zvy8779X0s (dostęp: 26.04.2021).
Źródła archiwalne: nazwa archiwum bądź instytucji, nazwa lub tytuł zasobu podany kursywą, sygnatura archiwalna, opcjonalnie numer teczki, numer karty, numer strony, opcjonalnie link do zasobu internetowego, np.:
- Archiwum Akt Nowych, Zapisy Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, sygn. AAN-258-0, teczka 43, k. 5, s. 2.
- Archiwum Miejskie Zakopanego, Ewidencja ludności z lat 1939-1945, sygn. AMZ-II.123.C, http://www.archiwumzakopanego.pl (dostęp: 25.11.2015).
Odnośniki bibliograficzne: tamże, dz. cyt., cyt. za, zob., por., tejże, tegoż, taż, tenże, ciż, tychże.
Ilustracje
Proponowany materiał zdjęciowy należy nadsyłać w plikach .tiff, .jpg, .bmp lub .png, w rozdzielczości 300 DPI. Zgodnie z zasadami obowiązującymi redakcję „Kwartalnika Filmowego” wyłączną odpowiedzialność za przestrzeganie praw autorskich odnośnie do nadesłanego materiału ilustracyjnego ponoszą autorzy bądź autorki artykułów.
Prawa autorskie i licencja
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Autoarchiwizacja
Zachęcamy autorów i autorki, by archiwizowali(-ły) opublikowaną wersję artykułu na swoich stronach internetowych albo w repozytoriach naukowych, podając szczegóły bibliograficzne (zwłaszcza numer DOI), które potwierdzają fakt publikacji w czasopiśmie.
Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania skrótów i zmian w publikowanych tekstach.