CALL FOR PAPERS
Przyjmujemy gotowe artykuły naukowe – w języku polskim lub angielskim – wpisujące się w tematykę planowanych tomów (jak niżej), ale także teksty niezwiązane z wiodącym tematem numeru, zwłaszcza jeśli dotyczą historii kina polskiego, teorii filmu w ujęciu problemowym bądź poruszają kwestie mało dotychczas przebadane. Czekamy również na recenzje naukowe książek filmoznawczych opublikowanych w Polsce bądź dotyczących polskiego kina i mediów.
Nr 128 (zima 2024)
DEKOLONIZACJA DYSKURSÓW (OKOŁO)FILMOWYCH
(artykuły przyjmujemy do 2 września 2024 r.)
Kiedy kinematografie można określić jako „lokalne”? Gdy tak je nazwą rodzimi widzowie czy może gdy taką etykietą opatrzą je międzynarodowe festiwale filmowe, maszynerie dystrybucji i promocji, globalna publiczność? Czy Zachód widzi Wschód takim, jakim on rzeczywiście jest, czy raczej jako obraz wykreowany? A jeśli wykreowany, to przez kogo, dla kogo i w jakim celu? W końcu: czy dyskursy filmoznawcze podlegają jakimś hierarchiom, czy dzielą się na hegemoniczne i podrzędne, czy też zależne?
Kolonializm, postkolonializm i dekolonizacja to pojęcia, które w ostatnich latach wybrzmiewają szczególnie silnie. Przede wszystkim dlatego, że przestają (dawno przestały?) być oczywiste. Odnosi się to także do dyskursów filmoznawczych i kina jako takiego. Bywa, że filmy brane za autentyczną ekspresję danej kultury (jak w przypadku krajów azjatyckich, latynoamerykańskich czy wschodnioeuropejskich) stanowią po prostu produkt, którego oczekuje od niej reszta świata (albo, upraszczając, Zachód). Co więcej, fenomeny „zewnętrzne” wobec kultury Zachodu, traktowanej jako uniwersalna, często opisuje się i analizuje za pomocą pojęć wypracowanych właśnie w tej kulturze. O kinie chińskim pisze się z wykorzystaniem teorii wypracowanych przez, na przykład, badaczy francuskich, o kinie rumuńskim – przez pryzmat refleksji anglosaskiej, jak gdyby lokalne dyskursy były globalnie mniej zrozumiałe albo też mniej istotne.
W tym tomie interesuje nas interpretacja tych coraz bardziej wieloznacznych kategorii. Chcielibyśmy zachęcić autorki i autorów do rozważań na temat tego, jak dokonuje się kolonizacja i dekolonizacja twórczości filmowej, myśli filmoznawczej oraz sposobów recepcji filmów. Zależy nam przede wszystkim na ujęciach analitycznych i spekulatywnych, redefiniujących zastane koncepcje i rozbrajających stereotypy dotyczące lokalności czy globalności.
Przykładowe obszary tematyczne:
Nr 129 (wiosna 2025)
TRAUMA
(artykuły przyjmujemy do 9 grudnia 2024 r.)
Zdaniem niektórych badaczy odniesienia do traumatycznych wspomnień powracających w formie wizualnych flashbacków zaczęły się pojawiać w zapisach historycznych dotyczących traumy wojennej dopiero po wynalezieniu kinematografu. Przez cały XX w. refleksja naukowa na temat traumy przyrastała i zmieniała się równolegle do rozwoju filmu – ich drogi przecinały się od początku istnienia medium. Ścieżki te zdają się splatać coraz ciaśniej; dyskurs traumy nie tylko przeniknął artystyczne obrzeża twórczości filmowej, lecz zadomowił się już także w kinie głównego nurtu. W ostatnich latach podniosły się głosy krytykujące (nad)eksploatację traumy we współczesnym kinie, gdzie coraz częściej zaplecze emocjonalne – nie tylko danej postaci, ale samego filmu – sprowadza się do ujawnienia tragicznych wydarzeń z przeszłości bohatera (trauma plot). Kategoria traumy – zapożyczona, a może nawet przejęta przez nauki humanistyczne i społeczne z języka medycyny i psychologii – pełni dziś funkcję kluczowego paradygmatu zarówno dla badań kulturowych, jak i twórczości filmowej.
W kolejnym tomie chcemy podjąć namysł nad badawczą użytecznością tego paradygmatu w świetle zarówno wzrastającej wszechobecności traumy, jak i jej definicyjnej elastyczności. Trauma interesuje nas nie tylko jako temat opowieści filmowej, ale też jako forma strukturyzująca wypowiedź audiowizualną oraz jako efekt wywoływany w widzu. Jakie środki i strategie są używane do opowiadania o traumatycznych doświadczeniach? Czy kino jest miejscem odwiecznego powrotu traumy? Czy jej symboliczna reprezentacja jest w ogóle możliwa?
Przykładowe obszary tematyczne:
Nr 130 (lato 2025)
NOWA GATUNKOWOŚĆ
(artykuły przyjmujemy do 10 marca 2025 r.)
Tytułem planowanego tomu chcemy zainspirować autorki i autorów do refleksji nie tyle nad gatunkiem jako kategorią pozwalającą porządkować czy strukturyzować duże zbiory filmowe bądź wyłaniać kanony, ile właśnie nad gatunkowością jako pewną cechą. Jeśli zgodzimy się z Altmanowskim rozpoznaniem, że gatunek jest posadowiony w umysłach twórców czy odbiorców, a nie w jakiejś grupie tekstów, to ową cechę będziemy mogli utożsamić chociażby z podatnością przekazów audiowizualnych na rozmaite operacje typologizujące, czyli z ich mniejszym bądź większym skonwencjonalizowaniem.
W takim ujęciu gatunkowość może być również postrzegana jako jeden z elementów kulturowej teorii gatunku, odchodzącej od imperatywu definiowania, a skłaniającej się ku sytuowaniu tego, co potencjalnie gatunkowe, w pejzażu rozległych zmian kulturowych i przepływów między mediami. Takie podejście pozwalałoby na uwolnienie się od hegemonii tradycyjnych paradygmatów genologicznych i wyjście ku nowym rejonom.
Chcielibyśmy zatem, aby artykuły zgłaszane do tego numeru – zarówno teoretyczne, jak i case studies – chwytały problematykę gatunkowości właśnie przez pryzmat labilności genologicznej, by szły ku redefiniowaniu uświęconych kanonów, otwierały się na ujęcia nowe, kontestujące, dekonstruujące, aby podejmowały kwestię kształtowania się nowych form gatunkowych, ewoluowania bądź renesansu form dawnych, wreszcie kryteriów czy wyznaczników gatunkowych widzianych z różnych perspektyw i w szerokim spektrum medialnym: filmie, telewizji, streamingu, wideoblogosferze czy transmisjach/przekazach internetowych. Oczekiwalibyśmy przy tym, by – zgodnie z gatunkowym novum – namysł krytyczny odnosił się do zjawisk czy dzieł z XXI w.
Przykładowe obszary tematyczne:
Nr 131 (jesień 2025)
EKOLOGIA KINA/MEDIÓW
(artykuły przyjmujemy do 2 czerwca 2025 r.)
Ekologia to dziedzina, w której wykorzystuje się rozpoznania różnych nauk – biologii, geografii, ekonomii, socjologii etc. – w celu zbadania wzajemnych wpływów między środowiskiem ożywionym i nieożywionym lub inaczej: między człowiekiem, przyrodą oraz techniką. Posłużenie się tym terminem w odniesieniu do kina i/lub mediów siłą rzeczy ewokuje koncepcje takie jak „zielone” kino bądź „ekokino”, opierające się przede wszystkim na związkach przemysłu filmowego z ochroną środowiska naturalnego i działaniem na jej rzecz. Również my nie wykluczamy takiej perspektywy. W proponowanym ujęciu chcielibyśmy jednak wykroczyć poza nią i podążyć ku zjawiskom takim jak systemowość czy środowiskowość. Zachęcamy do namysłu zarówno nad systemem tworzonym przez samo kino czy media, jak i nad ich różnorakimi, nie zawsze oczywistymi relacjami z innymi systemami (np. ekosystemami, także tymi zupełnie niezależnymi od człowieka). Chodziłoby nam przy tym nie tyle o przeciwstawienie kultury naturze czy też wyodrębnienie jednej kategorii z drugiej, ile o dostrzeżenie mechanizmów ich funkcjonowania, istniejących między nimi podobieństw, a nawet współzależności – mechanizmów opierających się również na równowadze między różnymi czynnikami i wpływami bądź narażonych na jej brak.
Refleksja dotycząca proponowanego tematu może odbywać się w rozmaitych porządkach: ontologicznym lub epistemologicznym, etycznym lub estetycznym, historycznym lub współczesnym, a także tekstualnym czy też infrastrukturalnym.
Przykładowe obszary tematyczne:
2024-07-10
Szanowne Autorki, Szanowni Autorzy,
nabór tekstów do dwóch kolejnych tomów na rok 2025 został otwarty:
- nr 130 (lato): NOWA GATUNKOWOŚĆ (artykuły przyjmujemy do 10 marca 2025 r.),
- nr 131 (jesień): EKOLOGIA KINA/MEDIÓW (artykuły przyjmujemy do 2 czerwca 2025 r.).
Zachęcamy do zapoznania się z call for papers oraz nadsyłania zgłoszeń.
2024-07-03
Zapraszamy do lektury najnowszego wydania "Kwartalnika Filmowego".
Tom nr 126 (lato 2024, "Fantastyka, fantasy, fantazmat") jest dostępny w zakładce AKTUALNY NUMER.