Archiwizacja w zdigitalizowanym świecie

Kamila Żyto

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest omówieniem międzynarodowej konferencji naukowej, która pod patronatem NECS odbyła się w Łodzi w czerwcu 2015 r., a została zorganizowana przez Katedrę Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz SWPS. Jej głównym tematem były archiwa i archiwizacja – zagadnienia szczególnie istotne w dobie digitalizacji, która w sposób radykalny i nieodwracalny zmieniła perspektywę badawczą, w jakiej należy rozpatrywać wskazane zagadnienia. Kilkudniowe obrady badaczy i artystów z wielu zakątków Europy i świata, dyskusje, warsztaty oraz spotkania z gośćmi specjalnymi (np. Olivierem Grauem czy Krzysztofem Wodiczko) stały się świadectwem między innymi demokratyzacji archiwizacji, która nie jest już tylko ekskluzywnym procesem dostępnym grupie wysoko wyspecjalizowanych profesjonalistów, ale rozlewającym się szeroką falą zjawiskiem kultury globalnej.


Słowa kluczowe:

NECS, archiwa, digitalizacja

Adamczak, M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
  Google Scholar

Dąbrowska, D., Przeszłość jest prologiem, „Kino” 2015, nr 7.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Żyto, K. (2015) „Archiwizacja w zdigitalizowanym świecie”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 232–236. doi: 10.36744/kf.2300.

Autorzy

Kamila Żyto 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Filmoznawczyni, adiunktka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej In­stytutu Kultury Współczesnej UŁ. Autorka książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (2011), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (2011) oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje litera­tury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (2011). In­teresuje się kinem polskim (ze szczególnym uwzględnieniem wątków związanych z wizerun­kami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi), kinem amerykańskim (kino noir) oraz kinem świata hiszpańskojęzycznego.



Statystyki

Abstract views: 61
PDF downloads: 33


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Kamila Żyto

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.