Archiwizacja w zdigitalizowanym świecie
Abstrakt
Artykuł jest omówieniem międzynarodowej konferencji naukowej, która pod patronatem NECS odbyła się w Łodzi w czerwcu 2015 r., a została zorganizowana przez Katedrę Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz SWPS. Jej głównym tematem były archiwa i archiwizacja – zagadnienia szczególnie istotne w dobie digitalizacji, która w sposób radykalny i nieodwracalny zmieniła perspektywę badawczą, w jakiej należy rozpatrywać wskazane zagadnienia. Kilkudniowe obrady badaczy i artystów z wielu zakątków Europy i świata, dyskusje, warsztaty oraz spotkania z gośćmi specjalnymi (np. Olivierem Grauem czy Krzysztofem Wodiczko) stały się świadectwem między innymi demokratyzacji archiwizacji, która nie jest już tylko ekskluzywnym procesem dostępnym grupie wysoko wyspecjalizowanych profesjonalistów, ale rozlewającym się szeroką falą zjawiskiem kultury globalnej.
Słowa kluczowe:
NECS, archiwa, digitalizacjaBibliografia
Adamczak, M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Dąbrowska, D., Przeszłość jest prologiem, „Kino” 2015, nr 7.
Google Scholar
Autorzy
Kamila Żytokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Filmoznawczyni, adiunktka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Autorka książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (2011), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (2011) oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (2011). Interesuje się kinem polskim (ze szczególnym uwzględnieniem wątków związanych z wizerunkami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi), kinem amerykańskim (kino noir) oraz kinem świata hiszpańskojęzycznego.
Statystyki
Abstract views: 61PDF downloads: 33
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Kamila Żyto
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kamila Żyto, Ewolucjonizm, memetyka i złożone systemy adaptacyjne, czyli filmoznawstwo w obliczu zwrotu biokulturowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Kamila Żyto, Poskromienie złośnicy, czyli narracja filmowa na rozdrożach historii , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Kamila Żyto, Innowacja i transpozycja jako zasady ewolucji formy filmowej w twórczości Jaime’a Rosalesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Kamila Żyto, „Ktoś tu pana wpuścił. Kto? Dlaczego? To wymaga wyjaśnień”. Zagadka obecności Raymonda Chandlera w świecie literatury i filmu rozwiązana , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka