„Ktoś tu pana wpuścił. Kto? Dlaczego? To wymaga wyjaśnień”. Zagadka obecności Raymonda Chandlera w świecie literatury i filmu rozwiązana
Abstrakt
Recenzja książki „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) pióra Patrycji Włodek – publikacji poświęconej twórczości jednego z najwybitniejszych twórców kryminałów Raymonda Chandlera, a jednocześnie będącej próbą rehabilitacji prozy często pochopnie uważanej za popularną lub wręcz pozbawioną wartości artystycznych. Włodek sprawnie udowadnia, że Marlowe oraz świat, w którym żyje i rozwiązuje tajemnice kolejnych morderstw, to nie tylko fikcja literacka służąca rozrywce, lecz również lustrzane odbicie egzystencjalnych niepokojów, jakie trapiły samego Chandlera, jego epokę, a także kolejne pokolenia. W swej monografii autorka nie tylko barwnie i przekonująco przedstawia sylwetkę samego pisarza (postaci równie niestandardowej, jak wykreowany przez niego detektyw) oraz rzetelnie analizuje jego dorobek literacki, ale także poddaje namysłowi filmowe adaptacje prozy Chandlera. Film noir oraz neo-noir niewątpliwie unieśmiertelniły autora Siostrzyczki, a i on nadał im impet oraz ton.
Słowa kluczowe:
Patrycja Włodek, Raymond Chandler, kryminał, adaptacjaBibliografia
Włodek, Patrycja, „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015.
Google Scholar
Autorzy
Kamila Żytokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Filmoznawczyni, adiunktka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Autorka książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa (2011), Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej (2011) oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej (2011). Interesuje się kinem polskim (ze szczególnym uwzględnieniem wątków związanych z wizerunkami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi), kinem amerykańskim (kino noir) oraz kinem świata hiszpańskojęzycznego (głównie twórczością Carlosa Saury okresu późnego frankizmu i transformacji).
Statystyki
Abstract views: 78PDF downloads: 44
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Kamila Żyto
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kamila Żyto, Ewolucjonizm, memetyka i złożone systemy adaptacyjne, czyli filmoznawstwo w obliczu zwrotu biokulturowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Kamila Żyto, Poskromienie złośnicy, czyli narracja filmowa na rozdrożach historii , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Kamila Żyto, Innowacja i transpozycja jako zasady ewolucji formy filmowej w twórczości Jaime’a Rosalesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Kamila Żyto, Archiwizacja w zdigitalizowanym świecie , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą