Najniebezpieczniejszym miejscem dla kobiet jest dom. Współczesne Hollywood a przemoc domowa wobec kobiet

Barbara Szczekała

barbara.szczekala@gmail.com
badaczka niezależna (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9576-9629

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę wielostronnych relacji współczesnego kina popularnego i przemocy domowej wobec kobiet. Wychodząc od badań społecznych i ujęć socjologicznych (typologia przemocy domowej M. P. Johnsona, symetryzm i feminizm w badaniu zjawiska przemocy domowej), autorka poddaje krytycznej analizie dyskursywnej ekranowe wizerunki przemocy w filmach i serialach, w których zagadnienie to jest głównym tematem. Z perspektywy feministycznie zorientowanej narratologii filmowej opisuje kluczowe wytrychy fabularne, chwyty narracyjne oraz strategie identyfikacji (moralny obiektywizm, niewiarygodność narracyjna, odopowiedzenie). Autorka skupia się ponadto na kwestiach etyczno-odbiorczych: bada afektywny potencjał filmów o przemocy domowej oraz rekapituluje kontrowersje związane z recepcją filmu It Ends with Us. Przyjmując tezę, że w kinie hollywoodzkim przemoc domowa jest sprywatyzowana i pozbawiona krytyczno-systemowego opracowania (postświadomość według D. Shoos), autorka stara się opisać kontekst ideologiczno-produkcyjny tego impasu i przedstawić wyzwania stojące przed kinem jako instytucją o społecznej odpowiedzialności.


Słowa kluczowe:

kino współczesne, przemoc domowa, przemoc wobec kobiet, przemoc ze strony partnera, feminizm, trauma

Grzymała, J. (2024). Czy przemoc domowa ma płeć?. Przegląd Socjologiczny, 73 (1), ss. 171-197. https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.1/7
DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.1/7   Google Scholar

Johnson, M. P. (1995). Patriarchal Terrorism and Common Couple Violence: Two Forms of Violence against Women. Journal of Marriage and Family, 57 (2), ss. 283-294.
DOI: https://doi.org/10.2307/353683   Google Scholar

Kelly, A. (2024, 25 listopada). Home Is the Most Dangerous Place for Women, Says Global Femicide Report. The Guardian. https://www.theguardian.com/global-development/2024/nov/25/home-is-the-most-dangerous-place-for-women-to-be-global-un-femicide-report
  Google Scholar

Łepecka-Klusek, C., Pawłowska-Muc, A. K., Stadnicka, G., Pilewska-Kozak, A. B. (2015). Przemoc domowa wobec kobiet. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21 (4), ss. 408-413. https://doi:org/10.5604/20834543.1186915
DOI: https://doi.org/10.5604/20834543.1186915   Google Scholar

Shoos, D. L. (2017). Domestic Violence in Hollywood Film: Gaslighting. Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-65064-7   Google Scholar

Shoos, D. L. (2021). Watching with Feminist Vigilance: Media Genres of Male Partner Violence against Women. W: P. Sotirin, V. L. Bergvall, D. L. Shoos (red.), Feminist Vigilance (ss. 101-121). Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59793-1_6   Google Scholar

Stańczyk, M. (2023). Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Syska, R. (2020). Niespieszna agonia. Neomodernizm i przemoc. Ekrany, 53 (1), ss. 18-22.
  Google Scholar

Williams, L. (1991). Film Bodies: Gender, Genre, and Excess. Film Quarterly, 44 (4), ss. 5-13.
DOI: https://doi.org/10.2307/1212758   Google Scholar

Zielińska-Poćwiardowska, I., Sosnowska-Buxton, P. (2023). Przemoc domowa w Polsce: zaproszenie do podjęcia socjologicznej analizy zjawiska. Studia Socjologiczne, (2), ss. 131-154. https://doi.org/10.24425/sts.2023.146172
DOI: https://doi.org/10.24425/sts.2023.146172   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-04-03

Cited By / Share

Szczekała, B. (2025) „Najniebezpieczniejszym miejscem dla kobiet jest dom. Współczesne Hollywood a przemoc domowa wobec kobiet”, Kwartalnik Filmowy, (129), s. 146–170. doi: 10.36744/kf.4038.

Autorzy

Barbara Szczekała 
barbara.szczekala@gmail.com
badaczka niezależna Polska
https://orcid.org/0000-0001-9576-9629

Dr nauk o sztuce, filmoznawczyni. Autorka książki Mind-game films. Gry z narracją i widzem (2018) wyróżnionej nagrodą Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami w kategorii „najlepszy debiut”. Zastępczyni redaktora naczelnego czasopisma „Ekrany”. Interesuje się zjawiskami kina współczesnego, narracją filmową i doświadczeniem odbiorczym.



Statystyki

Abstract views: 107
PDF downloads: 66


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Barbara Szczekała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.