Czas niszczy wszystko. Fenomen odwróconej chronologii w opowiadaniu filmowym

Barbara Szczekała

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Celem artykułu jest opisanie i sproblematyzowanie fenomenu wstecznej narracji filmowej. Filmy takie jak Happy End, Zdrada, Dwie przyjaciółki, Miętowy cukierek, Memento, 5x2 czy Nieodwracalne w różny sposób funkcjonalizują chwyt odwróconej chronologii sekwencji. Jego rolą jest nie tylko stymulowanie aktywności odbiorczej, lecz także redefinicja, czy też dekonstrukcja konwencji gatunkowych oraz form identyfikacji widza z bohaterem. Nowatorstwo strukturalne i samozwrotność tych filmów sprawiają, że ich interpretacja musi uwzględniać także fikcyjne doświadczenie czasowe (Ricoeur). Autorka bada wsteczną narrację z perspektywy poetyki historycznej i form recepcji. Artykuł zawiera analizę sposobów, w jakie odwrócona chronologia sekwencji przedstawia kwestie epistemologiczne oraz opozycję przyszłości i przeszłości. Kontekstem analitycznym artykułu są narzędzia wypracowane przez narratologię (Mieke Bal) i teorię neoformalno-kognitywną.


Słowa kluczowe:

odwrócona chronologia, narratologia, Mieke Bal

Amis, Martin. 1997. Strzała czasu. Tłum. M. Kłobukowski. Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Arystoteles. 1989. Poetyka. Tłum. i oprac. H. Podbielski.Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Bachtin, Michaił. 1982. Problemy literatury i estetyki. Tłum. W. Grajewski. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Bal, Mieke. 2012. Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Tłum. zbior. pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Bordwell, David, Kristin Thompson. 2010. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie. Tłum. B. Rosińska. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
  Google Scholar

Branigan, Edward. 1999. Schemat fabularny. Tłum. J. Ostaszewski. W: J. Ostaszewski (red.). Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
  Google Scholar

Brooks, Peter. 1992. Reading for the Plot. Design and Intention in Narrative, Cambridge – London: Harvard University Press.
  Google Scholar

Cameron, Allan. 2008. Modular Narratives in Contemporary Cinema. New York: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230594197   Google Scholar

Ebert, Roger. Betrayal, http://www.rogerebert.com/reviews/betrayal-1983.
  Google Scholar

Eco, Umberto. 2012. Czas w sztuce. W: tenże. Po drugiej stornie lustra i inne eseje. Tłum. J. Wajs. Warszawa: WAB.
  Google Scholar

Field, Syd. The Use of Flashbacks, http://www.writersstore.com/the-use-of-flashbacks/.
  Google Scholar

Hoberman, James. Persistence of Memory, http://www.villagevoice.com/2001-03-13/film/persistence-of-memory/1/.
  Google Scholar

Ostaszewski, Jacek. 2007. W pętli zapomnienia. Analiza narracyjna filmu „Memento” Christophera Nolana. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Ricoeur, Paul. 2008. Fikcyjne doświadczenie czasowe. W: tenże. Czas i opowieść, t. II: Konfiguracja w opowieści fikcyjnej. Tłum. J. Jakubowski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

Szczekała, B. (2014) „Czas niszczy wszystko. Fenomen odwróconej chronologii w opowiadaniu filmowym”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 47–66. doi: 10.36744/kf.2413.

Autorzy

Barbara Szczekała 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w Instytucje Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Interesuje się grami narracyjnymi we współczesnym kinie.



Statystyki

Abstract views: 31
PDF downloads: 27


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Barbara Szczekała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.