Eksperymenty i kompromisy: „mind-game films” we współczesnym kinie amerykańskim

Barbara Szczekała

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na fenomenie tzw. mind-game films – filmów powstających od końca lat 90., które cechują się m.in. skomplikowaną narracją, ontologicznie niepewnymi światami przedstawionymi, niestabilnymi mentalnie bohaterami ogniskującymi fabułę. Autorka tekstu osadza zjawisko mind-game films w kontekście przemian w estetyce i produkcji współczesnego kina amerykańskiego i odpowiada na pytanie, dlaczego okazało się ono najwyraźniej obecne właśnie w kinematografii USA. Choć eksperymenty narracyjne nakierowane na budzenie dyskomfortu poznawczego u widza były dostrzegalne już w kinie modernistycznym, to właśnie współczesne kino amerykańskie sprawiło, że stały się one oswajalne i przystępne dla szerszej widowni. Szczekała skupia się również na aspekcie estetyczno-ideologicznym zjawiska, analizuje najczęściej powtarzające się tematy i chwyty narracyjne oraz swoistą dla mind-game films formę „identyfikacji poznawczej”.


Słowa kluczowe:

mind-game films, narracja, dyskomfort

Bal, Mieke. Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. tłum. E. Kraskowska, E. Rajewska. Kraków, 2012.
  Google Scholar

Berliner, Todd. Hollywood Incoherent: Narration in Seventies Cinema. Austin, 2010.
  Google Scholar

Bordwell, David. The Way Hollywood Tells It. Berkeley – Los Angeles, 2006.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520932326   Google Scholar

Bordwell. David. Narration in the Fiction Film. London – New York, 1985.
  Google Scholar

Brown, William. Complexity and Smiplicity in „Inception” and „Dedicated to Ozu”. W: Hollywood Puzzle Films. red. W. Buckland. New York – London, 2014.
  Google Scholar

Buckland, Warren. Introduction: Puzzle Plots. W: Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema. red. W. Buckland. Malden, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305708   Google Scholar

Elsaesser, Thomas. The Mind-Game Films. W: Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema. red. W. Buckland. Malden, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305708.ch1   Google Scholar

King, Goeff. Indiewood, USA: Where Hollywood Meets Independent Cinema. London – New York, 2009.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755697076   Google Scholar

King, Goeff. Quality Hollywood: Markers of Distinction in Contemporary Film. London, 2016.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755694983   Google Scholar

Mottram, James. The Sundance Kids: How The Mavericks Took Back Hollywood. London, 2006
  Google Scholar

Ostaszewski, Jacek. Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym. „Kwartalnik Filmowy” 71-72 (2010)
  Google Scholar

Poulaki, Maria. Puzzled Hollywood and the Return of Complex Films, w: Hollywood Puzzle Films. Red. W. Buckland. New York - London, 2014.
  Google Scholar

Smith, Murray. Zaangażowanie widza w postać. tłum. J. Mach. W: Kognitywna teoria filmu. red. J. Ostaszewski. Kraków, 1998.
  Google Scholar

Thanouli, Eleftheria. Post-Classical Cinema: An International Poetics of Film Narration. London – New York, 2009.
  Google Scholar

Waxman, Sharon: Rebels on The Backlot, New York – London, 2006.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Szczekała, B. (2016) „Eksperymenty i kompromisy: «mind-game films» we współczesnym kinie amerykańskim”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 140–152. doi: 10.36744/kf.2238.

Autorzy

Barbara Szczekała 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Interesuje się przemianami narracji filmo­wej w kinie współczesnym oraz narratologią kognitywną. Współredaktorka czasopisma „Ekrany”, PR manager Międzynarodowego Fes­tiwalu Filmowego Etiuda&Anima w Krakowie.



Statystyki

Abstract views: 58
PDF downloads: 23


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Barbara Szczekała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.