Nasza mapa filmowa
Rafał Marszałek
rafal-marszalek@wp.plAkademia Filmowa (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8355-7271
Abstrakt
Omówienie książki Barbary Hollender Od Munka do Maślony (2017), która jest trzecim ogniwem cyklu po poprzednio wydanych tomach Od Wajdy do Komasy (2014) i Od Kutza do Czekaja (2016). Ciężar gatunkowy tej pracy nie sprowadza się do dokumentacji, a ambicją Hollender nie było stworzenie leksykonu. Jej książka stanowi niebanalną rekonstrukcję biograficzną, która opiera się na świadectwach reżyserów, jednak ostatecznie swój kształt zawdzięcza ich rozmówczyni – autorce. Barbara Hollender opisała przemiany kulturowe, które wpłynęły na kształt dzisiejszego polskiego kina. Wyróżniła kilka punktów granicznych związanych z historią najnowszą, poczynając od polskiej szkoły filmowej, przez kino moralnego niepokoju, które w drugiej połowie lat 70. wyraziło jej – wówczas młodej dziewczyny – własny bunt i osobiste tęsknoty. Ostatnim z tych punktów, szczególnie eksponowanym, jest przemiana ustrojowa po 1989 r. Narracja jest prowadzona ponad podziałami zarówno generacyjnymi, jak i tymi wynikającymi z doświadczenia czy stylu. Bohaterowie książki, nawet jeśli należą do jednego pokolenia, nie tworzą wspólnych manifestów ani nie realizują jednolitego – światopoglądowo czy estetycznie – programu. Portret zbiorowy rozszczepia się na wyraziste, zindywidualizowane wizerunki.
Słowa kluczowe:
kino polskie, Andrzej Munk, Paweł Maślona, Andrzej Wajda, Jan Komasa, Kazimierz Kutz, Jakub CzekajBibliografia
Hollender, Barbara. Od Munka do Maślony, Prószyński i S-ka, Warszawa 2017.
Google Scholar
Sandauer, Artur. Pisma zebrane, vol. 3, Warszawa 1985.
Google Scholar
Sandauer, Artur. Źle o następcach III, „Współczesność” 1965, no 9.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Marszałekrafal-marszalek@wp.pl
Akademia Filmowa Polska
https://orcid.org/0000-0002-8355-7271
Krytyk i historyk filmu; w latach 1973-1990 zatrudniony w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, gdzie kierował m.in. Pracownią Historii Filmu oraz Zakładem Filmu, Telewizji i Kultury Masowej. Redaktor naukowy i współautor V i VI tomu Historii filmu polskiego.
Statystyki
Abstract views: 293PDF downloads: 203
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Rafał Marszałek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Marszałek, Długa 28 , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Rafał Marszałek, Bezcielesny wróg , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim