Bezcielesny wróg
Abstrakt
Tekst jest zapisem wystąpienia na międzynarodowej konferencji „Powstanie Warszawskie w kontekście stosunków polsko-niemieckich”, która odbyła się w Warszawie w dniach 30 marca – 1 kwietnia 2007 r. Rafał Marszałek stawia w nim tezę, że z należących do nurtu szkoły polskiej wybranych dział Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza i Andrzeja Munka wyłania się najpierw wróg bezzębny, potem wróg bezcielesny. Nie ma w nich natomiast miejsca dla wroga absolutnego, nie ujawnia się w nich nienawiść do Niemców jako najeźdźców i okupantów. Tak dzieje się np. w Kanale, w którym zagłada powstańczego oddziału zobrazowana została w języku symbolicznym; w Ostinato lugubre – drugiej noweli Eroiki, gdzie Niemcy jako wróg nie są demonicznym upostaciowaniem opresji; ale także w noweli Pies z Krzyża Walecznych – tu bohater oszczędza życie psu, pilnującemu kiedyś więźniów w Oświęcimiu, uświadomiwszy sobie, że niewinne zwierze nie może symbolizować bezcielesnego, nieznanego Niemca. Marszałek zauważa, że taka dematerializacja wroga nie wypływa z przebaczenia, lecz raczej ze szczególnego instynktu samozachowawczego.
Słowa kluczowe:
Powstanie Warszawskie, polska szkoła filmowa, II wojna światowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Rafał Marszałekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Krytyk i historyk filmu, wieloletni współpracownik czasopism „Film na Swiecie i „Kino". Autor ksiazek poświeconych krytyce filmowej: Nowy film angielski (1968), Powtórka z życia (1970), Pamflet na kino codzienne (1974), Kamień w wodę (1980), oraz prac o historii filmu: Polska wojna w obcym filmie (1976), Filmowa pop-historia (1984), Kino rzeczy znalezionych (2006); redaktor naukowy V i VI tomu Historii filmu polskiego (1985, 1994), a w wypadku tomu VI również jego współautor.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Rafał Marszałek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Marszałek, Nasza mapa filmowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Rafał Marszałek, Bezcielesny wróg , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Rafał Marszałek, Długa 28 , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Rafał Marszałek, Zbigniew Czeczot-Gawrak (1911-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Rafał Marszałek, Wyprawa do Soclandu , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens