National Cinema of Authors at the End of the Century
Patrycja Włodek
pwapple@gmail.comPedagogical University of Krakow (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727
Abstract
The review deals with the textbook Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku [History of Cinema. Volume 4. Cinema of the End of the Century] (2019) edited by Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska and Rafał Syska, which is a continuation of a series of textbooks on the history of cinema initiated with the volume on silent cinema. The author focuses both on the overall concept of the volume (covering the time range of the 1980s and 1990s), profiled primarily on national and author cinema, as well as on individual texts prepared by film scholars from several Polish and foreign research centres. Particular emphasis was placed on the implementation of the basic function associated with the textbook formula, that is the cognitive function, and on further strategies used by both the editors and individual authors dealing with the area of global cinematography of the end of the century.
Keywords:
film historyReferences
Collins, Jim, Genericity in the Nineties: Eclectic Irony and the New Sincerity, In: Film Theory Goes to the Movies, ed. Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins, Routledge, New York-London 1993.
Google Scholar
Hammond, Michael, New Black Cinema, In: Contemporary American Cinema, ed. Linda Williams, Ruth, Michael Hammond, McGraw-Hill, London-New York 2006.
Google Scholar
Loska, Krzysztof, Andrzej Pitrus, David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku, Rabid, Kraków 2003.
Google Scholar
Loska, Krzysztof, Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2006.
Google Scholar
Mastalerz, Ludwika, Keepin’it real – cała prawda o hood movies, Kino afroamerykańskie: gatunki, reżyserzy, filmy, ed. Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski, Katedra, Gdańsk 2015.
Google Scholar
Mikurda, Kuba, Michał Oleszczyk, Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem, Korporacja ha!art, Kraków 2009.
Google Scholar
Nowe kino kanadyjskie, ed. Tom McSorley, trans. Michał Guzik, Ola Janus, Kaja Klimek, Ilona Koguciuk, Ha!art, Kraków 2009.
Google Scholar
Ostaszewski, Jacek, Nowe kino, nowa narracja, In: Kino epoki nowofalowej. Historia kina tom 3, ed. Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław, Film dokumentalny okresu klasycznego, In: Kino klasyczne. Historia kina tom 2, ed. Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2011.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016.
Google Scholar
Authors
Patrycja Włodekpwapple@gmail.com
Pedagogical University of Krakow Poland
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727
Doktor habilitowana nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznaw stwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, adiunkt
na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książek Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro
(2018) i „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka tomów zbiorowych: Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej (2016, wraz z A. Helman), Autorzy kina europejskiego VII (2018, wraz z K. Żyto) i Pomiędzy retro a retromanią (2018, wraz M. Major). W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem
kinematografii amerykańskiej i neoseriali.
Statistics
Abstract views: 631PDF downloads: 204
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Patrycja Włodek, Netflix: The Future Is Now? , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Patrycja Włodek, American Suburbs in the Long Shadow of the Big City , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Patrycja Włodek, Paranoia Noir: The Hidden Reality of Film Noir , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Patrycja Włodek, Journey to Emancipation. On the Ambivalent Meaning of the Motif of the Road Using the Example of the Theme of Race in American Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Patrycja Włodek, The Empire Is Not Shaking at Its Foundations: Neo-Heritage in British Cinema and Television of the 21st Century , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century
- Patrycja Włodek, Time on Hold – The American Nostalgia for the Rock and Roll Era , Kwartalnik Filmowy: No. 86 (2014): Dimensions of Time
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – Trapped by Fassbinder , Kwartalnik Filmowy: No. 96 (2016): Film and Metaphysics
- Patrycja Włodek, Hollywood on the Cold War Frontline , Kwartalnik Filmowy: No. 93-94 (2016): American Cinema
- Patrycja Włodek, Post-Irony and Three Faces of Melodrama , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Patrycja Włodek, Between Suppression and Excess – Tennessee Williams in American Cinema of the 1950s , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
Similar Articles
- Aleksander Kumor, Danuta Palczewska, Sensualism as a Basis for the Study of a Film Work (Some Preliminary Proposals) , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses
- Noel Brown, ‘All Together Now’: “Yellow Submarine” (1968), The Beatles, and Children’s Film , Kwartalnik Filmowy: No. 121 (2023): Cinema and Young Audience
- Andrzej Gwóźdź, „Sąsiedzi” [„The Neighbours”] and Bydgoszcz in Film , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Paulina Kwiatkowska, The Structures of Memory: The Images of Space-Time in Andrzej Munk’s Film “Passenger” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Jacek Ostaszewski, The Concept of Embodied Cognition in Cognitive Film Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Kamila Żyto, Evolutionism, Memetics, and Complex Adaptive Systems, or Film Studies in the Face of the Biocultural Turn , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Jacek Szymala, Andrei Rogatchevski, Svalbard in Polish Films from 1930s , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Władysław Jewsiewicki, Polish Science and Technology in Relation to the Invention of the Cinematograph and the Formation of Modern Film , Kwartalnik Filmowy: No. 127 (2024): Empirical Film Studies
- Rafał Syska, The Memory of Film: Memorative Art in Cinema Museums , Kwartalnik Filmowy: No. 125 (2024): Cinema as a Memory Machine
- Emil Sowiński, Film Production in the Karol Irzykowski Film Studio in 1981-1989 , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
You may also start an advanced similarity search for this article.