Między stłumieniem a ekscesem – Tennessee Williams w amerykańskim kinie lat 50.

Patrycja Włodek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie (Polska)

Abstrakt

Jeśli dramaty Tennessee Williamsa zdają się stworzone bardziej dla kina niż teatru, zawdzięczają to kilku filmom nakręconym w latach 50. i 60. w Hollywood, których twórcy potrafili połączyć reżyserski talent i aktorski instynkt z kontrowersyjnymi tematami, a także – mimo obowiązującej wówczas cenzury – umiejętnie podjąć obecne w sztukach kwestie erotyki i przemocy. Adaptatorzy dramatów Williamsa musieli balansować między treściami i postaciami przesyconymi seksem (także tym uważanym za nienormatywny) a wyznacznikami kodeksu Haysa. Interesującym paradoksem jest więc to, że choć znacząco ocenzurowane w procesie adaptacyjnym, nadal zachowywały swój wywrotowy potencjał, wpisujący się zresztą w klimat i konwencje popularne w Hollywood lat 50. (np. melodramat rodzinny) – rozpiętych między stłumieniem i konserwatyzmem obyczajowym a ekscesem i postępującym permisywizmem.


Słowa kluczowe:

Tennessee Williams, kodeks Haysa, Hollywood, eksces

Capote, Truman. 2012. Wspomnienie o Tennessee. W: tenże. Portrety i obserwacje. Eseje, tłum. Robert Lisowski. Warszawa: Albatros.
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2008. Opowieści o wściekłości i wrzasku: uwagi o rodzinnym melodramacie. Tłum. K. Bobowski. „Studia Filmoznawcze” 29.
  Google Scholar

Friedan, Betty. 2012. Mistyka kobiecości. Tłum. A. Grzybek. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
  Google Scholar

Madison, Stephen. 2000. Fags, Hags and Queer Sisters. Gender Dissent and Hererosocial Bonds in Gay Culture. London: Palgrave-MacMillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780333985199   Google Scholar

Mulvey, Laura. 1992. Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne. Tłum. J. Mach. W: A. Helman. Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Paller, Michael. 2005. Gentleman Callers. Tennessee Williams, Homosexuality and Mid-Twentieth-Century Drama. London: Pallgrave-MacMillan.
  Google Scholar

Palmer, Barton R., William Robert Bray. 2009. Hollywood’s Tennessee. The Williams Films and Postwar America. Austin: University of Texas Press.
  Google Scholar

Pitrus, Andrzej. 2004. Nam niebo pozwoli. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Schatz, Thomas. 1981. Hollywood Genres. Formulas, Filmmmaking and the Studio System. New York: McGraw-Hill.
  Google Scholar

Schatz, Thomas. 1999. Boom and Bust. American Cinema in the 1940s. Berkeley: University of California Press
  Google Scholar

Stam. Robert. 2000. Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation, W: J. Naremore (red.). Film Adaptation. New Brunshwick-New Jersey: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Włodek, P. (2014) „Między stłumieniem a ekscesem – Tennessee Williams w amerykańskim kinie lat 50”., Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 83–98. doi: 10.36744/kf.2384.

Autorzy

Patrycja Włodek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Polska

Doktor nauk o sztuce, absol­wentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersy­tecie Jagiellońskim; pracuje na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka rozprawy doktorskiej Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie oraz tekstów o te­matyce filmowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem historii kinematografii amerykańskiej.



Statystyki

Abstract views: 64
PDF downloads: 64


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Patrycja Włodek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.