Phyllis, Cora, Laura, Gilda… Kobieta jako przedmiot w „film noir”
Abstrakt
Czy kobieta w film noir – nurcie popularnym w Stanach Zjednoczonych w latach 40. i 50. XX w. – była podmiotem czy raczej przedmiotem? Ze względu na niezwykłą tematyczną złożoność film noir, przejawiającą się m.in. w wielości schematów fabularnych i typów postaci, zarówno męskich, jak i kobiecych, nie jest łatwo jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Analiza czterech filmów (Podwójne ubezpieczenie, Listonosz zawsze dzwoni dwa razy, Gilda, Laura), w których ekranowa obecność bohaterek określona jest nie tylko przez ich rolę w narracji i silnie nacechowaną erotycznie stronę wizualną, ale też przez konkretne i znaczące przedmioty (bransoletka, szminka, rękawiczka), wskazuje jednak na pewne strategie stosowane w Hollywood. Strategie te wynikały m.in. z momentu dziejowego i kodeksu Haysa, a ich celem było umieszczenie silnej i niezależnej femme fatale w ramach społecznych, którym tak bardzo sprzeciwia się ona w toku akcji. Jednocześnie wyrazistość tego typu postaci (wiele protagonistek film noir i grających je aktorek zyskało status ikony kina) nie pozwala zapomnieć o ich subwersywnym i niepokornym charakterze.
Słowa kluczowe:
film noir, femme fatale, męskie spojrzenieBibliografia
Cowie Elisabeth, Film Noir and Women, w: Shades of Noir, red. J. Copjec, London 1993, s. 145-159.
Google Scholar
Godzic Wiesław, Film i psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991, s. 104.
Google Scholar
Krutnik Frank, In a Lonely Street. Film Noir, Genre, Masculinity, London – New York 1991.
Google Scholar
Mulvey Laura, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, tłum. J. Mach, w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992, s. 100, 102.
Google Scholar
Naremore James, More Than a Night. Film Noir in it’s Contects, Los Angeles 2008, s. 26, 281.
Google Scholar
Place Janey, Kobiety w filmie czarnym, tłum. A. Helman, „Film na Świecie” 1991, nr 384, 55-56.
Google Scholar
Porfirio Robert, Alain Silver, James Ursini, Elisabeth Ward, Film Noir. The Encyclopedia, New York – London 2010, 100.
Google Scholar
Stachówna Grażyna, Hasło roku: Film czarny, w: Historia kina. Wybrane lata, Warszawa 1998, s. 136.
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka socjologii i filmoznawstwa. Publikuje w tomach zbiorowych i czasopismach filmowych. Współredaktorka 406. i 407. numeru „Filmu na Świecie” oraz „Ekranów”. W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, a zwłaszcza kinematografia amerykańska.
Statystyki
Abstract views: 46PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Patrycja Włodek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Netflix: „The Future Is Now?" , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Patrycja Włodek, Narodowe kino autorów końca wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Amerykańskie przedmieścia w cieniu wielkiego miasta , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Patrycja Włodek, Paranoja „noir”. Ukryta rzeczywistość czarnego kryminału , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Patrycja Włodek, Podróż do emancypacji. O ambiwalentnym znaczeniu motywu drogi na przykładzie tematu rasy w kinie amerykańskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Imperium nie trzęsie się w posadach. „Neo-heritage” w kinie i telewizji brytyjskiej XXI wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Patrycja Włodek, Czas zatrzymany – amerykańska nostalgia za epoką rock’n’rolla , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – w pułapce Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Patrycja Włodek, Hollywood na frontach zimnej wojny , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Patrycja Włodek, Postironia i trzy twarze melodramatu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu