Hollywood na frontach zimnej wojny
Abstrakt
Lata 50. przeszły do historii Ameryki jako czas makkartyzmu, polowania na czarownice i czarnych list. Pod wpływem interesów wielkich wytwórni i powojennej zmiany w Waszyngtonie, gdy władzę przejęli republikanie, atmosferę zimnej wojny zaczęto wykorzystywać do wewnętrznych rozgrywek. Narzędziem makkartyzmu, które najbardziej dotknęło Hollywood, była Komisja do spraw Badania Działalności Antyamerykańskiej w latach 1947-1960 prowadząca przesłuchania pracowników branży filmowej w poszukiwaniu komunistów i ludzi o niewygodnych poglądach. Skutkowało to atmosferą zastraszania, inkryminacją określonych tematów, zakazami pracy, miało też wpływ na kształt kinematografii amerykańskiej w latach 50. – dominację bądź deficyt pewnych kwestii, a nawet narodziny całych gatunków i nurtów filmowych.
Słowa kluczowe:
makkartyzm, zimna wojna, HollywoodBibliografia
Dmyrtyk, Edward, 1996, Odd Men Out. A Memoir of the Hollywood Ten, Edwardsville: Southern Illinois University Press.
Google Scholar
Dowdy, Andrew, 1973, The Films of the Fifties: The American State of Mind, New York: William Morrow and Co.
Google Scholar
Hamilton, Ian, 1991, Writers in Hollywood, New York Carrol & Graff.
Google Scholar
Herman, Jan, 1995, A Talent for Trouble. The Life of Hollywood’s Most Acclaimed Director, William Wyler, New York: Da Capo Press.
Google Scholar
Kanfer, Stefan, 2011, Tough Without a Gun, London: Faber and Faber.
Google Scholar
Lev, Peter, 2003, The Fifties. Transforming the Screen, 1950-1959, Berkley-Los Angeles-London: University of California Press.
Google Scholar
Litvak, Joseph, 2009, The Un-Americans. Jews, the Blacklist and Stoolpigeon Culture, Durham–London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822390848
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz, 2009, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice: Videograf II.
Google Scholar
Parkinson, David, 2012100 idei, które zmieniły film, przeł. M. Dera, Raszyn: Top Mark Centre.
Google Scholar
Schatz, Thomas, 1999, Boom and Bust. American Cinema in the 1940s, , Los Angeles: University of California Press.
Google Scholar
Sklar, Robert, 1994,Movie-Made America. A Cultural History of American Movies, New York Vintage Books.
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Polska
Doktor nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książki „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii amerykańskiej i neoseriali.
Statystyki
Abstract views: 136PDF downloads: 62
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Patrycja Włodek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Netflix: „The Future Is Now?" , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Patrycja Włodek, Narodowe kino autorów końca wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Amerykańskie przedmieścia w cieniu wielkiego miasta , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Patrycja Włodek, Paranoja „noir”. Ukryta rzeczywistość czarnego kryminału , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Patrycja Włodek, Podróż do emancypacji. O ambiwalentnym znaczeniu motywu drogi na przykładzie tematu rasy w kinie amerykańskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Imperium nie trzęsie się w posadach. „Neo-heritage” w kinie i telewizji brytyjskiej XXI wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Patrycja Włodek, Czas zatrzymany – amerykańska nostalgia za epoką rock’n’rolla , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – w pułapce Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Patrycja Włodek, Postironia i trzy twarze melodramatu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Patrycja Włodek, Między stłumieniem a ekscesem – Tennessee Williams w amerykańskim kinie lat 50. , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr