Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Pasażerka to ostatni, niedokończony film zmarłego tragicznie wybitnego reżysera Andrzeja Munka (1961). Film został ukończony przez przyjaciół i współpracowników reżysera na podstawie pozostawionych materiałów. Wiadomo, że Munk nie był w pełni zadowolony z wszystkich ówczesnych materiałów i planował wprowadzenie pewnych zmian. Film w niezwykły sposób łączy dwie formy „zapisu pamięci” – fotografię i film. Autorka prowadzi bardzo ciekawy wywód zestawiając i interpretując różne przestrzenie pamięci, które można w filmie odnaleźć. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: The Structures of Memory: The Images of Space-Time in Andrzej Munk’s Film “Passenger”; pierwodruk polski: „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43, s. 22-47]


Słowa kluczowe:

Andrzej Munk, Zagłada, pamięć

Bakhtin, Mikhail. 1981. Forms of Time and of the Chronotope in the Novel. W: tenże. The Dialogic Imagination, Four Essays. red. M. Holquist, przeł. C. Emerson, H. Holquist. Austin-Texas: University of Texas Press.
  Google Scholar

Bergson, Henri. 1998. Creative Evolution. Tłum. A. Mitchell. New York: Dover Publications.
  Google Scholar

Beylin, Stefania. 1961. Z Andrzejem Munkiem rozmawiałam w poniedziałek 18 września. „Film”, no. 41.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles. 2000. Proust and Signs. Tłum. R. Howard. London: The Athtone Press.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 1990. The History of Sexuality, vol. 1. Tłum. R. Hurley. London: Penguine.
  Google Scholar

Kordys, Jan. 2001. Pamięć i opowiadanie. W: Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski. Kraków: Universitas.
  Google Scholar


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2013) „Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie «Pasażerka» Andrzeja Munka”, Kwartalnik Filmowy, (Special Issue), s. 6–30. doi: 10.36744/kf.1891.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Doktor nauk humanistycznych; wykłada w Instytucie Kultury Polskiej (Zakład Filmu i Kultury Wizualnej) na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Współpracuje z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej przy projektach „Filmoteka Szkolna” oraz „Akademia Polskiego Filmu”. Zajmuje się teorią i historią filmu (przede wszystkim filmowym modernizmem), antropologią kultury wizualnej oraz historią kultury polskiej i francuskiej. Publikuje m.in. w czasopismach naukowych: „Kwartalnik Filmowy”, „Konteksty”, „Kultura Współczesna”. Współredagowała książkę monograficzną Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-Lianga (2009) oraz podręcznik akademicki Antropologia kultury wizualnej (2012). W 2011 r. ukazała się jej książka Somatografia. Ciało w obrazie filmowym poświęcona cielesnym aspektom konstrukcji postaci kobiecych w europejskich filmach przełomu lat 50. i 60. (aktualnie tłumaczona na język rosyjski). Obecnie przygotowuje książkę w całości poświęconą jednemu tylko filmowi – Zeszłego roku w Marienbadzie Alaina Resnais – którego analiza jest pretekstem do refleksji o alternatywnych ścieżkach w historii kina oraz teorii obrazu filmowego.



Statystyki

Abstract views: 158
PDF downloads: 73


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.