Otchłań, męka, przekroczenie
Abstrakt
Kwiatkowska w dramacie Woyzecka – zarówno w jego literackiej wersji autorstwa Georga Büchnera jak i filmowej Wernera Herzoga – widzi przede wszystkim rysy rytualnego poszukiwania przez Człowieka prawdy o sobie. Według niej Woyzeck, choć uwikłany w rzeczywistość społeczną, istnieje poza nią, ucieka od niej do swego wnętrza i tam próbuje odnaleźć drogę do wewnętrznej prawdy i odkupienia. Odkupienia możliwego tylko po złożeniu ostatecznej ofiary. Autorka śledzi dokładnie sposób, w jaki Herzog opowiada i pokazuje nam świat i wewnętrzną walkę bohatera. Analizuje jego artystyczne wybory – świadomą teatralizację filmu, operowanie muzyką, światłem, malarskością kadru. Zestawia też filozoficzne i ideologiczne intencje zarówno Büchnera, jak i Herzoga, z teoriami Antonina Artauda dotyczącymi jego Teatru Okrucieństwa.
Słowa kluczowe:
Georg Büchner, Werner Herzog, Antonin ArtaudBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Paulina Kwiatkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktorantka w Zakładzie Filmu i Audiowizualności Instytutu Kultury Polskiej UW.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Paulina Kwiatkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Kwiatkowska, Niekończące się korytarze. Paradoksy architektury w filmie „Zeszłego roku w Marienbadzie” Alaina Resnais’go , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Paulina Kwiatkowska, Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Paulina Kwiatkowska, Lewy Brzeg Nowej Fali czy Grupa z Lewego Brzegu? , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Paulina Kwiatkowska, Filmowe obrazy androgynii – androgyniczność obrazu filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Paulina Kwiatkowska, Kino i rzeczywistość (kilka uwag o zwątpieniu i afirmacji) , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Paulina Kwiatkowska, Rytmy somatograficzne – Lucyna Winnicka w filmach Jerzego Kawalerowicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Paulina Kwiatkowska, Gdzie jest Claudia? Tożsamość erotyczna i tożsamość nomadyczna bohaterki filmu „Przygoda” Michelangelo Antonioniego , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Paulina Kwiatkowska, Krystalizacja uczuć w obrazie filmowym. O „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Paulina Kwiatkowska, Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś