Otchłań, męka, przekroczenie

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Kwiatkowska w dramacie Woyzecka – zarówno w jego literackiej wersji autorstwa Georga Büchnera jak i filmowej Wernera Herzoga – widzi przede wszystkim rysy rytualnego poszukiwania przez Człowieka prawdy o sobie. Według niej Woyzeck, choć uwikłany w rzeczywistość społeczną, istnieje poza nią, ucieka od niej do swego wnętrza i tam próbuje odnaleźć drogę do wewnętrznej prawdy i odkupienia. Odkupienia możliwego tylko po złożeniu ostatecznej ofiary. Autorka śledzi dokładnie sposób, w jaki Herzog opowiada i pokazuje nam świat i wewnętrzną walkę bohatera. Analizuje jego artystyczne wybory – świadomą teatralizację filmu, operowanie muzyką, światłem, malarskością kadru. Zestawia też filozoficzne i ideologiczne intencje zarówno Büchnera, jak i Herzoga, z teoriami Antonina Artauda dotyczącymi jego Teatru Okrucieństwa.



Słowa kluczowe:

Georg Büchner, Werner Herzog, Antonin Artaud

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2004) „Otchłań, męka, przekroczenie”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 197–216. doi: 10.36744/kf.3712.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Doktorantka w Zakła­dzie Filmu i Audiowizualności Instytutu Kultury Polskiej UW.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora