Lewy Brzeg Nowej Fali czy Grupa z Lewego Brzegu?

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony tzw. Grupie z Lewego Brzegu, czyli środowisku twórców kina francuskiego lat 50. i 60., których działalność rozpatruje się zwykle w szerszym kontekście Nowej Fali. Historycy filmu, od początku lat 60. po dziś, toczą spór nie tylko o status i charakter tego zjawiska, ale wręcz o samą zasadność jego wyodrębniania. Autorka przywołuje w artykule najważniejsze stanowiska historyków i krytyków filmu odnoszące się do Grupy z Lewego Brzegu, by ostatecznie wskazać dwie zarysowujące się strategie uprawiania historii kina: inkluzywną (dążącą do włączenia analizowanego zjawiska w kontekst Nowej Fali) oraz ekskluzywną (dowodzącą odrębności Grupy z Lewego Brzegu zarówno w wymiarze problemowym, jak i estetycznym). W praktyce filmoznawczej te dwie skrajne strategie rzadko jednak występują w stanie czystym, wyznaczają raczej pewną dynamikę badań historycznofilmowych – warto zatem zapytać o inne możliwe strategie pozwalające krytycznie redefiniować kanon kina.


Słowa kluczowe:

nowa fala, Grupa z Lewego Brzegu, kino francuskie

Baecque, Antoine de. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d'une jeunesse. Paris: Flammarion.
  Google Scholar

Clouzot, Claire, 1972. Le cinéma français depuis la nouvelle vague. Paris: Éditions Fernand Nathan.
  Google Scholar

Eberhardt, Konrad. 1967. Dzień dzisiejszy filmu francuskiego. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Farmer, Robert. 2009. „Marker, Resnais, Varda: Remembering the Left Bank Group”. Senses of Cinema 52: artykuł internetowy.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Monaco, James. 1978. Alain Resnais. London: Secker & Warburg.
  Google Scholar

Płażewski, Jerzy. 2005. Historia filmu francuskiego 1895–2003. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Oficyna Wydawnicza Auriga.
  Google Scholar

Prédal, René. 1984. Le cinéma français contemporain. Paris: Les Éditions du Cerf.
  Google Scholar

Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris: CNRS Éditions.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.2683   Google Scholar

Siclier, Jacques. 1961. Nouvelle Vague?. Paris: Les Éditions du Cerf.
  Google Scholar

Williams, Alan. 1992. Republic of Images. A History of French Filmmaking. Cambridge: Harvard University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2015) „Lewy Brzeg Nowej Fali czy Grupa z Lewego Brzegu?”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 70–81. doi: 10.36744/kf.2326.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, historią kultury pol­skiej i francuskiej, antropologią kultury wizual­nej. Publikuje m.in. w „Kwartalniku Filmowym” i „Kontekstach”. Współredagowała antologię An­tropologia kultury wizualnej (2012) oraz tom Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009); wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie fil­mowym (2011, wyd. rosyjskie 2014).

 



Statystyki

Abstract views: 39
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.