Lewy Brzeg Nowej Fali czy Grupa z Lewego Brzegu?
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony tzw. Grupie z Lewego Brzegu, czyli środowisku twórców kina francuskiego lat 50. i 60., których działalność rozpatruje się zwykle w szerszym kontekście Nowej Fali. Historycy filmu, od początku lat 60. po dziś, toczą spór nie tylko o status i charakter tego zjawiska, ale wręcz o samą zasadność jego wyodrębniania. Autorka przywołuje w artykule najważniejsze stanowiska historyków i krytyków filmu odnoszące się do Grupy z Lewego Brzegu, by ostatecznie wskazać dwie zarysowujące się strategie uprawiania historii kina: inkluzywną (dążącą do włączenia analizowanego zjawiska w kontekst Nowej Fali) oraz ekskluzywną (dowodzącą odrębności Grupy z Lewego Brzegu zarówno w wymiarze problemowym, jak i estetycznym). W praktyce filmoznawczej te dwie skrajne strategie rzadko jednak występują w stanie czystym, wyznaczają raczej pewną dynamikę badań historycznofilmowych – warto zatem zapytać o inne możliwe strategie pozwalające krytycznie redefiniować kanon kina.
Słowa kluczowe:
nowa fala, Grupa z Lewego Brzegu, kino francuskieBibliografia
Baecque, Antoine de. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d'une jeunesse. Paris: Flammarion.
Google Scholar
Clouzot, Claire, 1972. Le cinéma français depuis la nouvelle vague. Paris: Éditions Fernand Nathan.
Google Scholar
Eberhardt, Konrad. 1967. Dzień dzisiejszy filmu francuskiego. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Farmer, Robert. 2009. „Marker, Resnais, Varda: Remembering the Left Bank Group”. Senses of Cinema 52: artykuł internetowy.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Monaco, James. 1978. Alain Resnais. London: Secker & Warburg.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. 2005. Historia filmu francuskiego 1895–2003. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Oficyna Wydawnicza Auriga.
Google Scholar
Prédal, René. 1984. Le cinéma français contemporain. Paris: Les Éditions du Cerf.
Google Scholar
Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris: CNRS Éditions.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.2683
Google Scholar
Siclier, Jacques. 1961. Nouvelle Vague?. Paris: Les Éditions du Cerf.
Google Scholar
Williams, Alan. 1992. Republic of Images. A History of French Filmmaking. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
Autorzy
Paulina Kwiatkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, historią kultury polskiej i francuskiej, antropologią kultury wizualnej. Publikuje m.in. w „Kwartalniku Filmowym” i „Kontekstach”. Współredagowała antologię Antropologia kultury wizualnej (2012) oraz tom Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009); wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011, wyd. rosyjskie 2014).
Statystyki
Abstract views: 62PDF downloads: 35
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Paulina Kwiatkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Kwiatkowska, Niekończące się korytarze. Paradoksy architektury w filmie „Zeszłego roku w Marienbadzie” Alaina Resnais’go , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Paulina Kwiatkowska, Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Paulina Kwiatkowska, Filmowe obrazy androgynii – androgyniczność obrazu filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą