National Cinema of Authors at the End of the Century

Patrycja Włodek

pwapple@gmail.com
Pedagogical University of Krakow (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727

Abstract

The review deals with the textbook Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku [History of Cinema. Volume 4. Cinema of the End of the Century] (2019) edited by Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska and Rafał Syska, which is a continuation of a series of textbooks on the history of cinema initiated with the volume on silent cinema. The author focuses both on the overall concept of the volume (covering the time range of the 1980s and 1990s), profiled primarily on national and author cinema, as well as on individual texts prepared by film scholars from several Polish and foreign research centres. Particular emphasis was placed on the implementation of the basic function associated with the textbook formula, that is the cognitive function, and on further strategies used by both the editors and individual authors dealing with the area of global cinematography of the end of the century.


Keywords:

film history

Collins, Jim, Genericity in the Nineties: Eclectic Irony and the New Sincerity, In: Film Theory Goes to the Movies, ed. Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins, Routledge, New York-London 1993.
  Google Scholar

Hammond, Michael, New Black Cinema, In: Contemporary American Cinema, ed. Linda Williams, Ruth, Michael Hammond, McGraw-Hill, London-New York 2006.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Andrzej Pitrus, David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku, Rabid, Kraków 2003.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2006.
  Google Scholar

Mastalerz, Ludwika, Keepin’it real – cała prawda o hood movies, Kino afroamerykańskie: gatunki, reżyserzy, filmy, ed. Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski, Katedra, Gdańsk 2015.
  Google Scholar

Mikurda, Kuba, Michał Oleszczyk, Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem, Korporacja ha!art, Kraków 2009.
  Google Scholar

Nowe kino kanadyjskie, ed. Tom McSorley, trans. Michał Guzik, Ola Janus, Kaja Klimek, Ilona Koguciuk, Ha!art, Kraków 2009.
  Google Scholar

Ostaszewski, Jacek, Nowe kino, nowa narracja, In: Kino epoki nowofalowej. Historia kina tom 3, ed. Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław, Film dokumentalny okresu klasycznego, In: Kino klasyczne. Historia kina tom 2, ed. Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2011.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016.
  Google Scholar


Published
2019-09-30

Cited by

Włodek, P. (2019) “National Cinema of Authors at the End of the Century”, Kwartalnik Filmowy, (107), pp. 242–248. doi: 10.36744/kf.179.

Authors

Patrycja Włodek 
pwapple@gmail.com
Pedagogical University of Krakow Poland
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727

Doktor habilitowana nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznaw stwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, adiunkt
na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książek
Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro
(2018) i „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka tomów zbiorowych: Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej (2016, wraz z A. Helman), Autorzy kina europejskiego VII (2018, wraz z K. Żyto) i Pomiędzy retro a retromanią (2018, wraz M. Major). W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem
kinematografii amerykańskiej i neoseriali.



Statistics

Abstract views: 285
PDF downloads: 174


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.