Lwowskie kina podczas II wojny światowej

Andrzej Dębski

andrzej_debski@poczta.onet.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765

Paulina Korneluk


Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3732-4976

Abstrakt

Artykuł ukazuje funkcjonowanie kin we Lwowie podczas II wojny światowej, szczególnie w latach 1941-1944. Władze nazistowskie wprowadziły podział kin lwowskich na te dla Niemców, Polaków i Ukraińców. Kina tych trzech kategorii przyciągały zatem różnych widzów (pod względem narodowościowym), wobec których władze okupacyjne prowadziły odrębną politykę repertuarową. W artykule zostanie przeanalizowana zorientowana narodowościowo polityka filmowa władz wobec tych trzech grup oraz ich preferencje filmowe. Mniej uwagi zostanie poświęcone okresowi okupacji sowieckiej (1939-1941), chociaż nie zostanie on pominięty. Dzięki jego uwzględnieniu będzie możliwe podkreślenie pewnych różnic w podejściu sowieckich i niemieckich okupantów do polityki filmowej we Lwowie. Badania te nie byłyby efektywne bez zastosowania metod ilościowych, umożliwiających porównanie dużych zbiorów danych repertuarowych. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Lviv’s Cinemas During World War II]

W papierowym wydaniu czasopisma w tabeli na s. 119 pojawił się błąd. Załączony plik PDF zawiera tabelę z poprawnymi danymi.

Instytucje finansujące

Artykuł powstał w ramach realizacji projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (2021/43/B/HS2/02453).

Słowa kluczowe:

niemiecka okupacja, sowiecka okupacja, kino Trzeciej Rzeszy, kino podczas II wojny światowej, kino w Generalnym Gubernatorstwie

Garncarz, J. (2015). Wechselnde Vorlieben. Über die Filmpräferenzen der Europäer 1896-1939. Frankfurt am Main – Basel: Stroemfeld.
  Google Scholar

Garncarz, J. (2021). Begeisterte Zuschauer. Die Macht des Publikums in der NS-Diktatur. Köln: Herbert von Halem.
  Google Scholar

Głowacki, A. (1998). Sowieci wobec Polaków na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej 1939-1941. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Hryciuk, G. (1997). Zmiany demograficzne ludności polskiej we Lwowie w latach 1931-1944. In: S. Ciesielski (ed.), Wschodnie losy Polaków (pp. 7-76). Wrocław: Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Hryciuk, G. (2000). Polacy we Lwowie 1939-1944. Życie codzienne. Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Martynowych, O. (2014). The Showman and the Ukrainian Cause: Folk Dance, Film, and the Life of Vasile Avramenko. Winnipeg: University of Manitoba Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780887554704   Google Scholar

Mick, C. (2014). Lviv under Soviet Rule, 1939-1941. In: T. Snyder, R. Brandon (eds.), Stalin and Europe: Imitation and Domination, 1928-1953 (pp. 138-162). Oxford: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199945566.003.0007   Google Scholar

Semilski, J., Toeplitz, J. (1987). Owoc zakazany. Kraków: DKF Kinematograf.
  Google Scholar

Torzecki, R. (1972). Kwestia ukraińska w polityce III Rzeszy (1933-1945). Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-10-01

Cited By / Share

Dębski, A. i Korneluk, P. (2024) „Lwowskie kina podczas II wojny światowej”, Kwartalnik Filmowy, (127), s. 107–132. doi: 10.36744/kf.3075.

Autorzy

Andrzej Dębski 
andrzej_debski@poczta.onet.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765

Doktor habilitowany, profesor w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książek Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918 (2009) i Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945 (2019). Współredaktor tomów poświęconych historii kina we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku, wrocławskim reżyserom (Stanisław Lenartowicz, Sylwester Chęciński), polsko-niemieckim relacjom filmowym, a także antologii na temat wczesnego kina.


Autorzy

Paulina Korneluk 

Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0003-3732-4976

Doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, slawistka o specjalności filologia ukraińska oraz historyczka sztuki. Pod kierunkiem prof.  Agnieszki Zabłockiej-Kos przygotowała rozprawę doktorską Odczytać miasto czyli Zamość wyobrażony (1772-1939) – architektura, urbanistyka, historia, pamięć, miejsca. Jej zainteresowania koncentrują się na historii, architekturze, sztuce oraz konfliktach politycznych i społecznych w XIX i XX w. na terytorium Polski, Ukrainy, Białorusi, Litwy oraz Rosji. W latach 2023-2024 stypendystka w projekcie NCN w ramach konkursu OPUS-22 „Chodzenie do kina w Polsce pod okupacją niemiecką. Programowanie kin i preferencje filmowe wieloetnicznych publiczności miejskich podczas drugiej wojny światowej na przykładzie Krakowa, Warszawy i Lwowa”.



Statystyki

Abstract views: 144
PDF downloads: 39


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Andrzej Dębski, Paulina Korneluk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.