Subskrypcja wideo na żądanie w Niemczech
Andrzej Dębski
andrzej_debski@poczta.onet.plUniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765
Abstrakt
Artykuł dotyczy rynku SVoD w Niemczech na tle rynku kinowego i innych (płatnych) rynków kina domowego. Rynek ten ukazano w perspektywie historycznej i współczesnej, nie zapominając o jego (możliwej) przyszłości. Przedstawiono jego wzrost, głównych graczy, charakterystykę widzów i wpływ na branżę produkcyjną w Niemczech. Ważne cezury tego rynku to pojawienie się pierwszej platformy SVoD (2006), start Netfliksa (2014), osiągnięcie wyższych przychodów z subskrypcji niż ze sprzedaży biletów w kinach (2019), pojawienie się platform należących do „starych studiów filmowych”: Disney i Paramount (2020-2022). Omówiono fenomen produkcji niemieckich originals. Przybliżono preferencje filmowe widzów streamingu. Wykorzystano raporty FFA, GfK, Goldmedia, a także inne publikacje dotyczące rynku streamingu w Niemczech. Przywołano książkę Rewolucja Netfliksa Olivera Schüttego, otwierającą i zamykająca rozważania.
Słowa kluczowe:
Niemcy, streaming, SVoD, Netflix, preferencje filmoweBibliografia
Adamczak, M., Salamon, S. (2019). Kruszenie globalnego Hollywood. System „holdbacks” i sekwencyjność okien dystrybucyjnych a rozwój platform streamingowych. Kwartalnik Filmowy, (108), ss. 243-255.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.190
Google Scholar
Birkel, M., Kerkau, F., Reichert, M., Scholl, E. (2020). Pay-Video-on-Demand in Deutschland. Media Perspektiven, (1), ss. 22-32.
Google Scholar
Birkel, M., Kerkau, F., Reichert, M., Scholl, E. (2021). Deutscher Pay-VoD-Markt profitiert von Corona-Krise. Media Perspektiven, (2), ss. 98-108.
Google Scholar
Das Kinoergebnis 2015. (2016). FFA info, (1), s. 4.
Google Scholar
Das Kinoergebnis 2017. (2018). FFA info, (1), s. 4.
Google Scholar
Das Kinohalbjahr 2023/1. (2023). Berlin: FFA.
Google Scholar
Das Kinojahr 2022. (2023). Berlin: FFA.
Google Scholar
Das offizielle Kino-Ergebnis 2005. (2006). FFA info, (1), s. 1.
Google Scholar
Der deutsche Videomarkt 2011. (2012). (b. m.): GfK.
Google Scholar
Der Home-Video-Markt im Jahr 2018. (2019). (b. m.): GfK.
Google Scholar
Der Home-Video-Markt im Jahr 2020. (2021). (b. m.): GfK.
Google Scholar
Der Home-Video-Markt im Jahr 2022. (2023). (b. m.): GfK.
Google Scholar
Der Videomarkt im Jahr 2014. (2015). (b. m.): GfK.
Google Scholar
Evaluierungsbericht zur Entwicklung des Abgabeaufkommens vor dem Hintergrund der wirtschaftlichen Situation des Filmmarktes in Deutschland gemäß § 171 Abs. 1 FFG. (2023). (b. m.): FFA.
Google Scholar
Glockseisen, L. (2018). Filmdistribution in Deutschland: Die Zukunft des TV-Marktes im Zeitalter der Digitalisierung am Fallbeispiel Netflix. Baden-Baden: Nomos.
DOI: https://doi.org/10.5771/9783845283715
Google Scholar
Goldhammer, K., Wiegand, A., Benecke, T., Dieterich, K., Scholl, E., Mackuth, L., Gagam, H. (2022). Gutachten zu den Auswirkungen der Entwicklung der Plattformökonomie auf audiovisuelle Produktionen in Deutschland vor dem Hintergrund einer mögl. Investitionsverpflichtung. (b. m.): Goldmedia.
Google Scholar
Home Video 2022. (2023). Spio.de. https://www.spio.de/themen/statistik-marktforschung/filmstatistik/home-video
Google Scholar
Kinobesucher*innen 2022. Strukturen und Entwicklungen auf Basis des GfK-Panels. (2023). (b. m.): FFA.
Google Scholar
Klingsporn, J. (2023, 18 stycznia). Für das Kino die Zukunft gestalten. Medienpolitik.net. https://www.medienpolitik.net/aktuelle-themen/-fuer-das-kino-die-zukunft-gestalten-362
Google Scholar
Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York: New York University Press.
DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479882281.001.0001
Google Scholar
Madrigal, A. (2014, 2 stycznia). How Netflix Reverse-Engineered Hollywood. TheAtlantic.com. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/how-netflix-reverse-engineered-hollywood/282679
Google Scholar
Marktanteile in deutschen Kinos 2018. (2019). FFA info, (1), s. 12-13.
Google Scholar
Martens, D., Herfert, J. (2013). Der Markt für Video-on-Demand in Deutschland. Media Perspektiven, (2), ss. 101-114.
Google Scholar
Meier, C. (2023, 7 lipca). „Babylon Berlin” läuft hier nicht mehr. Welt. https://www.welt.de/kultur/medien/article246177266/Sky-Babylon-Berlin-laeuft-hier-nicht-mehr-Eine-ganze-Branche-ist-in-Alarmstimmung.html
Google Scholar
Passive data Germany start. (2022). VOD-Ratings Newsletter, Q4-1. https://news.goldmedia.com/mailing/140/5902803/21036311/245/8ea6001801/index.html
Google Scholar
Rading, A-K. (2015). Der Wandel des deutschen Videoverleihmarktes durch Digitalisierung und Internet. Stuttgart: Universität Stuttgart.
Google Scholar
Ravindran, M. (2023, 29 czerwca). „Babylon Berlin” Broadcaster Sky Deutschland to Pull Out of Scripted Originals From 2024. Variety.com. https://variety.com/2023/tv/global/babylon-berlin-sky-deutschland-scripted-originals-1235657632
Google Scholar
Roth, V-L. (2023, 14 lipca). Prime Video ist Netflix dicht auf den Fersen. Quotenmeter.de. https://www.quotenmeter.de/n/143669/vod-charts-prime-video-ist-netflix-dicht-auf-den-fersen
Google Scholar
Sagatz, K. (2022, 7 grudnia). Aufbruch zu neuen Welten. Paramount+ startet in Deutschland mit neuer Star-Trek-Serie. Tagesspiegel. https://www.tagesspiegel.de/kultur/aufbruch-zu-neuen-welten-paramount-startet-in-deutschland-mit-neuer-star-trek-serie-8979373.html
Google Scholar
Sagatz, K. (2023, 12 lipca). Weniger Geld für Video-Streaming? So reagieren Netflix, Amazon und Co. Tagesspiegel. https://www.tagesspiegel.de/kultur/weniger-geld-fur-video-streaming-so-reagieren-netflix-amazon-und-co-10132801.html
Google Scholar
Schütte, O. (2019). Die Netflix Revolution: Wie Streaming unser Leben verändert. Zürich: Midas Verlag.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Dębskiandrzej_debski@poczta.onet.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765
Doktor habilitowany, adiunkt w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książek Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918 (2009) i Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945 (2019). Współredaktor tomów poświęconych historii kina we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku, wrocławskim reżyserom (Stanisław Lenartowicz, Sylwester Chęciński), polsko-niemieckim relacjom filmowym, a także antologii na temat wczesnego kina.
Statystyki
Abstract views: 235PDF downloads: 127
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Andrzej Dębski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Dębski, Okres wczesnego kina na Dolnym Śląsku , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Andrzej Dębski, Raz jeszcze o repertuarach kin dla Polaków w okupowanym Krakowie , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Andrzej Dębski, Zmienność upodobań: „ad vocem” , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Andrzej Dębski, Paulina Korneluk, Lwowskie kina podczas II wojny światowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Andrzej Dębski, Od sztuk widowiskowych do kina atrakcji, czyli o intermedialności triku filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Andrzej Dębski, Konteksty „Dziejów grzechu” – najpopularniejszego filmu w Warszawie w 1911 roku , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Andrzej Dębski, Wczesne kino jako spektakl. Przykład niemiecki , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość