Subskrypcja wideo na żądanie w Niemczech

Andrzej Dębski

andrzej_debski@poczta.onet.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765

Abstrakt

Artykuł dotyczy rynku SVoD w Niemczech na tle rynku kinowego i innych (płatnych) rynków kina domowego. Rynek ten ukazano w perspektywie historycznej i współczesnej, nie zapominając o jego (możliwej) przyszłości. Przedstawiono jego wzrost, głównych graczy, charakterystykę widzów i wpływ na branżę produkcyjną w Niemczech. Ważne cezury tego rynku to pojawienie się pierwszej platformy SVoD (2006), start Netfliksa (2014), osiągnięcie wyższych przychodów z subskrypcji niż ze sprzedaży biletów w kinach (2019), pojawienie się platform należących do „starych studiów filmowych”: Disney i Paramount (2020-2022). Omówiono fenomen produkcji niemieckich originals. Przybliżono preferencje filmowe widzów streamingu. Wykorzystano raporty FFA, GfK, Goldmedia, a także inne publikacje dotyczące rynku streamingu w Niemczech. Przywołano książkę Rewolucja Netfliksa Olivera Schüttego, otwierającą i zamykająca rozważania.


Słowa kluczowe:

Niemcy, streaming, SVoD, Netflix, preferencje filmowe

Adamczak, M., Salamon, S. (2019). Kruszenie globalnego Hollywood. System „holdbacks” i sekwencyjność okien dystrybucyjnych a rozwój platform streamingowych. Kwartalnik Filmowy, (108), ss. 243-255.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.190   Google Scholar

Birkel, M., Kerkau, F., Reichert, M., Scholl, E. (2020). Pay-Video-on-Demand in Deutschland. Media Perspektiven, (1), ss. 22-32.
  Google Scholar

Birkel, M., Kerkau, F., Reichert, M., Scholl, E. (2021). Deutscher Pay-VoD-Markt profitiert von Corona-Krise. Media Perspektiven, (2), ss. 98-108.
  Google Scholar

Das Kinoergebnis 2015. (2016). FFA info, (1), s. 4.
  Google Scholar

Das Kinoergebnis 2017. (2018). FFA info, (1), s. 4.
  Google Scholar

Das Kinohalbjahr 2023/1. (2023). Berlin: FFA.
  Google Scholar

Das Kinojahr 2022. (2023). Berlin: FFA.
  Google Scholar

Das offizielle Kino-Ergebnis 2005. (2006). FFA info, (1), s. 1.
  Google Scholar

Der deutsche Videomarkt 2011. (2012). (b. m.): GfK.
  Google Scholar

Der Home-Video-Markt im Jahr 2018. (2019). (b. m.): GfK.
  Google Scholar

Der Home-Video-Markt im Jahr 2020. (2021). (b. m.): GfK.
  Google Scholar

Der Home-Video-Markt im Jahr 2022. (2023). (b. m.): GfK.
  Google Scholar

Der Videomarkt im Jahr 2014. (2015). (b. m.): GfK.
  Google Scholar

Evaluierungsbericht zur Entwicklung des Abgabeaufkommens vor dem Hintergrund der wirtschaftlichen Situation des Filmmarktes in Deutschland gemäß § 171 Abs. 1 FFG. (2023). (b. m.): FFA.
  Google Scholar

Glockseisen, L. (2018). Filmdistribution in Deutschland: Die Zukunft des TV-Marktes im Zeitalter der Digitalisierung am Fallbeispiel Netflix. Baden-Baden: Nomos.
DOI: https://doi.org/10.5771/9783845283715   Google Scholar

Goldhammer, K., Wiegand, A., Benecke, T., Dieterich, K., Scholl, E., Mackuth, L., Gagam, H. (2022). Gutachten zu den Auswirkungen der Entwicklung der Plattformökonomie auf audiovisuelle Produktionen in Deutschland vor dem Hintergrund einer mögl. Investitionsverpflichtung. (b. m.): Goldmedia.
  Google Scholar

Home Video 2022. (2023). Spio.de. https://www.spio.de/themen/statistik-marktforschung/filmstatistik/home-video
  Google Scholar

Kinobesucher*innen 2022. Strukturen und Entwicklungen auf Basis des GfK-Panels. (2023). (b. m.): FFA.
  Google Scholar

Klingsporn, J. (2023, 18 stycznia). Für das Kino die Zukunft gestalten. Medienpolitik.net. https://www.medienpolitik.net/aktuelle-themen/-fuer-das-kino-die-zukunft-gestalten-362
  Google Scholar

Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York: New York University Press.
DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479882281.001.0001   Google Scholar

Madrigal, A. (2014, 2 stycznia). How Netflix Reverse-Engineered Hollywood. TheAtlantic.com. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/how-netflix-reverse-engineered-hollywood/282679
  Google Scholar

Marktanteile in deutschen Kinos 2018. (2019). FFA info, (1), s. 12-13.
  Google Scholar

Martens, D., Herfert, J. (2013). Der Markt für Video-on-Demand in Deutschland. Media Perspektiven, (2), ss. 101-114.
  Google Scholar

Meier, C. (2023, 7 lipca). „Babylon Berlin” läuft hier nicht mehr. Welt. https://www.welt.de/kultur/medien/article246177266/Sky-Babylon-Berlin-laeuft-hier-nicht-mehr-Eine-ganze-Branche-ist-in-Alarmstimmung.html
  Google Scholar

Passive data Germany start. (2022). VOD-Ratings Newsletter, Q4-1. https://news.goldmedia.com/mailing/140/5902803/21036311/245/8ea6001801/index.html
  Google Scholar

Rading, A-K. (2015). Der Wandel des deutschen Videoverleihmarktes durch Digitalisierung und Internet. Stuttgart: Universität Stuttgart.
  Google Scholar

Ravindran, M. (2023, 29 czerwca). „Babylon Berlin” Broadcaster Sky Deutschland to Pull Out of Scripted Originals From 2024. Variety.com. https://variety.com/2023/tv/global/babylon-berlin-sky-deutschland-scripted-originals-1235657632
  Google Scholar

Roth, V-L. (2023, 14 lipca). Prime Video ist Netflix dicht auf den Fersen. Quotenmeter.de. https://www.quotenmeter.de/n/143669/vod-charts-prime-video-ist-netflix-dicht-auf-den-fersen
  Google Scholar

Sagatz, K. (2022, 7 grudnia). Aufbruch zu neuen Welten. Paramount+ startet in Deutschland mit neuer Star-Trek-Serie. Tagesspiegel. https://www.tagesspiegel.de/kultur/aufbruch-zu-neuen-welten-paramount-startet-in-deutschland-mit-neuer-star-trek-serie-8979373.html
  Google Scholar

Sagatz, K. (2023, 12 lipca). Weniger Geld für Video-Streaming? So reagieren Netflix, Amazon und Co. Tagesspiegel. https://www.tagesspiegel.de/kultur/weniger-geld-fur-video-streaming-so-reagieren-netflix-amazon-und-co-10132801.html
  Google Scholar

Schütte, O. (2019). Die Netflix Revolution: Wie Streaming unser Leben verändert. Zürich: Midas Verlag.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-28

Cited By / Share

Dębski, A. (2023) „Subskrypcja wideo na żądanie w Niemczech”, Kwartalnik Filmowy, (124), s. 115–138. doi: 10.36744/kf.1839.

Autorzy

Andrzej Dębski 
andrzej_debski@poczta.onet.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-0725-5765

Doktor habilitowany, adiunkt w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książek Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918 (2009) i Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945 (2019). Współredaktor tomów poświęconych historii kina we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku, wrocławskim reżyserom (Stanisław Lenartowicz, Sylwester Chęciński), polsko-niemieckim relacjom filmowym, a także antologii na temat wczesnego kina.



Statystyki

Abstract views: 235
PDF downloads: 127


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Andrzej Dębski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.