Ginokrytyka filmowa – mocne wejście

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Recenzja dwóch książek autorstwa Moniki Talarczyk-Gubały: Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii (2013) oraz Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku (2013). Obydwie publikacje Lubelski uznaje za wyrazistą manifestację postawy w dziedzinie pisania o filmie, docenia ich wysoką klasę pisarską, a zarazem podkreśla, że są one wyrazem konsekwentnej specjalizacji metodologicznej, tzw. ginokrytyki, do której autorka świadomie się przypisuje. Recenzent przywołuje słowa autorki, która w Białym mazurze zdecydowała się tak przepisać, skorygować, uzupełnić historię polskiego kina, by odzyskać dla niej emancypacyjny potencjał minionej epoki. Tę taktykę Talarczyk-Gubała realizuje w analizie kina kobiet od progu lat 30. do początku lat 90. Wszystko o Ewie jest natomiast analizą filmowej twórczości Barbary Sass przeprowadzoną w perspektywie krytyki feministycznej. W konkluzji Tadeusz Lubelski wyraża nadzieję, że kolejnym zadaniem autorki tak dobrze orientującej się w tematyce kina kobiet będzie przygotowanie monografii Wandy Jakubowskiej.


Słowa kluczowe:

Monika Talarczyk-Gubała, kino kobiet, Barbara Sass, ginokrytyka, Wanda Jakubowska

Burzyńska, Anna. 2006. Feminizm. W: A. Burzyńska, M.P. Markowski. Teorie Literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała, Monika. 2013. Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii. Poznań: Galeria Miejska "Arsenał".
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała, Monika. 2013. Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

Lubelski, T. (2014) „Ginokrytyka filmowa – mocne wejście”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 217–221. doi: 10.36744/kf.2427.

Autorzy

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i krytyk filmu, pro­fesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego (w latach 2008-2012 jego dyrektor), kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego tamże. Opublikował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, wyd. II: 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francu­skiego (2000), Wajda (2006), Historia kina pol­skiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka). Redaktor pierw­szej polskiej Encyklopedii kina (2003, wyd. II: 2010); współredaktor Historii kina tom I: Kino nieme (2009), tom II: Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 19


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.