Nowa Fala po pół wieku
Abstrakt
W piętnaście lat po napisaniu swojej monografii francuskiej Nowej Fali, autor – powracając do tego zjawiska – omawia najważniejsze spośród jego nowych opracowań, jakie powstały w międzyczasie na świecie, od angielskiej książki krytycznofilmowej Geoffreya Nowella-Smitha Making Waves (2008) po doktoraty i habilitacje napisane we Francji i w Niemczech. Efekt tego rekonansu badawczego zostaje przedstawiony w trzech podrozdziałach zgodnych z ujęciami metodologicznymi poszczególnych opracowań: Nowa Fala jako prekursorka światowego przełomu; Nowa Fala jako reprezentacja francuskości; „Do utraty tchu” wobec epoki, płci kulturowej, przymusów pola, egzystencjalizmu.
Słowa kluczowe:
francuska nowa fala, Geoffrey Nowell-Smith, Jean-Luc GodardBibliografia
Adamczak, Marcin. 2010. Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci. Gdańsk.
Google Scholar
Baby, Y. 1960. Mon film est un documentaire sur Jean Seberg et J.-P. Belmondo. „Le Monde” 18.03.1960.
Google Scholar
Baecque de, Antoine. 2003. La cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944-1968. Paris.
Google Scholar
Baecque de, Antoie. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d’une jeunesse. Paris.
Google Scholar
Baecque de, Antoine. 1991. „Les Cahiers du Cinéma”. Histoire d’une revue, t. 1, A l’assaut du cinéma 1951-1959, t. 2, Cinéma, tours détours 1959-1981. Paris.
Google Scholar
Baecque de, Antoine, Serge Toubiana. 1996. François Truffaut. Paris.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Tłum. P. Biłos. Warszawa.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1979. La Distinction: Critique sociale du jugement. Paris.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1992. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Tłum. A. Zawadzki. Kraków.
Google Scholar
Douchet, Jean. 1998. Nouvelle Vague. Paris.
Google Scholar
Esquenazi. Jean-Pierre. 2004. Godard et la société française des années 1960. Paris.
Google Scholar
Godard, Jean-Luc. 1958. Jean Rouch remporte le Prix Delluc. „Arts” 17.12.1958.
Google Scholar
Higgins, Lynn A. 1996. New Novel, New Wave, New Politics. Fiction and the Representation of History in Postwar France. Lincoln – London.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków.
Google Scholar
Marie, Michel. 1997. La Nouvelle Vague. Une école artistique. Paris.
Google Scholar
Mary, Philippe. 2006. La Nouvelle Vague et le cinéma d’auteur. Socio-analyse d’une révolution artistique. Paris.
Google Scholar
Nowell-Smith, Geoffrey. 2008. Making Waves. New Cinemas of the 1960s. New York – London.
Google Scholar
Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.2683
Google Scholar
Steinlein, Almut. 2007. Une esthétique de l’authentique: les films de la Nouvelle Vague. Paris.
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Lubelskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Historyk i krytyk filmu, profesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego tamże. Opublikował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, wyd. II: 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009), Historia niebyła kina PRL (2012). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, wyd. II: 2010); współredaktor Historii kina – tom I: Kino nieme (2009), tom II: Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).
Statystyki
Abstract views: 59PDF downloads: 54
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Tadeusz Lubelski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Lubelski, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Tadeusz Lubelski, Ginokrytyka filmowa – mocne wejście , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Tadeusz Lubelski, Teatralne kino Alaina Resnais , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Tadeusz Lubelski, Pisanie o filmie jako (zaniedbany) przedmiot badań , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość