Nowa Fala po pół wieku

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W piętnaście lat po napisaniu swojej monografii francuskiej Nowej Fali, autor – powracając do tego zjawiska – omawia najważniejsze spośród jego nowych opracowań, jakie powstały w międzyczasie na świecie, od angielskiej książki krytycznofilmowej Geoffreya Nowella-Smitha Making Waves (2008) po doktoraty i habilitacje napisane we Francji i w Niemczech. Efekt tego rekonansu badawczego zostaje przedstawiony w trzech  podrozdziałach zgodnych z ujęciami metodologicznymi poszczególnych opracowań: Nowa Fala jako prekursorka światowego przełomu; Nowa Fala jako reprezentacja francuskości; „Do utraty tchuwobec epoki, płci kulturowej, przymusów pola, egzystencjalizmu.


Słowa kluczowe:

francuska nowa fala, Geoffrey Nowell-Smith, Jean-Luc Godard

Adamczak, Marcin. 2010. Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci. Gdańsk.
  Google Scholar

Baby, Y. 1960. Mon film est un documentaire sur Jean Seberg et J.-P. Belmondo. „Le Monde” 18.03.1960.
  Google Scholar

Baecque de, Antoine. 2003. La cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944-1968. Paris.
  Google Scholar

Baecque de, Antoie. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d’une jeunesse. Paris.
  Google Scholar

Baecque de, Antoine. 1991. „Les Cahiers du Cinéma”. Histoire d’une revue, t. 1, A l’assaut du cinéma 1951-1959, t. 2, Cinéma, tours détours 1959-1981. Paris.
  Google Scholar

Baecque de, Antoine, Serge Toubiana. 1996. François Truffaut. Paris.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Tłum. P. Biłos. Warszawa.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 1979. La Distinction: Critique sociale du jugement. Paris.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 1992. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Tłum. A. Zawadzki. Kraków.
  Google Scholar

Douchet, Jean. 1998. Nouvelle Vague. Paris.
  Google Scholar

Esquenazi. Jean-Pierre. 2004. Godard et la société française des années 1960. Paris.
  Google Scholar

Godard, Jean-Luc. 1958. Jean Rouch remporte le Prix Delluc. „Arts” 17.12.1958.
  Google Scholar

Higgins, Lynn A. 1996. New Novel, New Wave, New Politics. Fiction and the Representation of History in Postwar France. Lincoln – London.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków.
  Google Scholar

Marie, Michel. 1997. La Nouvelle Vague. Une école artistique. Paris.
  Google Scholar

Mary, Philippe. 2006. La Nouvelle Vague et le cinéma d’auteur. Socio-analyse d’une révolution artistique. Paris.
  Google Scholar

Nowell-Smith, Geoffrey. 2008. Making Waves. New Cinemas of the 1960s. New York – London.
  Google Scholar

Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.2683   Google Scholar

Steinlein, Almut. 2007. Une esthétique de l’authentique: les films de la Nouvelle Vague. Paris.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Lubelski, T. (2014) „Nowa Fala po pół wieku”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 40–50. doi: 10.36744/kf.2453.

Autorzy

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i krytyk filmu, pro­fesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego tamże. Opubli­kował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, wyd. II: 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009), Histo­ria niebyła kina PRL (2012). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, wyd. II: 2010); współredaktor Historii kina – tom I: Kino nieme (2009), tom II: Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).



Statystyki

Abstract views: 59
PDF downloads: 54


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.