Teatralne kino Alaina Resnais

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Alain Resnais był teatromanem i nic dziwnego, że już w Hiroszimie, mojej miłości (1959) zwracała uwagę nienaturalna deklamacja aktorów, a w Zeszłego roku w Marienbadzie (1961) – cytaty teatralne. Jednak dopiero od połowy lat 80. poetyka spektaklu teatralnego wyszła w jego filmach na plan pierwszy. Z jednej strony były to adaptacje sztuk angielskiego dramaturga Alana Ayckbourna Palić/Nie palić (1993) i Prywatne lęki w miejscach publicznych (2006), z drugiej – czyste inscenizacje przedstawień scenicznych, pomijające nawet fazę scenariusza: Mélo (1986) Henry’ego Bernsteina oraz operetka André Barde’a i Maurice’a Yvaina Tylko nie w usta (2003). Uwieńczeniem tych poszukiwań są dwa ostatnie filmy reżysera – Jeszcze nic nie widzieliście (2012, wg Jeana Anouilha) oraz Kochać, pić i śpiewać (2013, wg Ayckbourna) – łączące powyższe cechy i dodające jeszcze temat nowy: przenikanie się teatru i życia na przykładzie biografii aktorów. Lubelski podejmuje próbę usystematyzowania form obecności teatru w kinie Alaina Resnais oraz refleksję nad ich związkiem z poetyką kina.


Słowa kluczowe:

Alain Resnais, Jean Anouilh, Alan Ayckbourn

Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Tłum. Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Liandrat-Guigues, Suzanne, Jean-Louis Leutrat. 2006. Alain Resnais. Liaisons secrètes, accords vagabonds. Paris: Cahiers du cinéma.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2011. Alain Resnais: co zrobić ze swoją przeszłością? W: Helman, Alicja, Andrzej Pitrus (red.). Autorzy kina europejskiego. VI. Warszawa: Fundacja KINO.
  Google Scholar

Oms, Marcel. 1988. Alain Resnais. Paris: Rivages.
  Google Scholar

Prédal, René. 1968. Alain Resnais. Paris: Lettres Modernes.
  Google Scholar

Prédal, René. 2003. Un jeu de l’oie à cases musicales. W: Tourret, Franck (red.). Alain Resnais. «Contre Band» nr 9. Paris: Université de Paris I.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Lubelski, T. (2014) „Teatralne kino Alaina Resnais”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 70–82. doi: 10.36744/kf.2383.

Autorzy

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i krytyk filmu, pro­fesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego (w latach 2008-2012 jego dyrektor), kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego tamże. Opublikował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim fil­mie fabularnym 1945-1961 (1992, wyd. II: 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francu­skiego (2000), Wajda (2006), Historia kina pol­skiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka). Redaktor pierw­szej polskiej Encyklopedii kina (2003, wyd. II: 2010); współredaktor Historii kina - tom I: Kino nieme (2009), tom II: Kino klasyczne (2011). Czło­nek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w la­tach 2007-2011 jego przewodniczący).



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.