Filmowy wizerunek Janusza Korczaka
Abstrakt
Autor omawia tytułowe zagadnienie we wszystkich aspektach. W podrozdziale pierwszym, Biopiki, które mogły powstać, zostały przedstawione dzieje filmów przygotowywanych, ale niezrealizowanych, na czele z legendarnym scenariuszem Doktor Korczak, nad którym Ludwik Starski pracował od 1945 r. W podrozdziale drugim, Dwa biopiki, które powstały, i dwie inne fabuły ze Starym Doktorem w tle, zostały omówione dwa filmy fabularne, których Janusz Korczak był głównym bohaterem: Jest pan wolny, doktorze Korczak (1974) Aleksandra Forda i Korczak (1990) Andrzeja Wajdy oraz dwa amerykańskie, w których był postacią drugoplanową: Powstanie (2001) Jona Avneta i Dzieci Ireny Sendlerowej (2009) Johna Kenta Harrisona. W podrozdziale trzecim Lubelski omawia dokumenty poświęcone Korczakowi, a w czwartym – filmowe adaptacje jego książek, na czele z Królem Maciusiem I (1958) Wandy Jakubowskiej.
Słowa kluczowe:
Janusz Korczak, Ludwik Starski, Aleksander Ford, Andrzej Wajda, Wanda JakubowskaBibliografia
Brauner, Artur „Atze”. 1976. Mich gibt’s nur einmal. Rückblende eines Lebens. Berlin – München.
Google Scholar
Holland, Agnieszka. 1991. Korczak. Warszawa.
Google Scholar
Holland, Agnieszka. 2002. Magia i pieniądze. Rozmowy przeprowadziła Maria Kornatowska. Kraków:Znak.
Google Scholar
Komar, Michał. 2009. Aktor. Wojciech Pszoniak w rozmowie z Michałem Komarem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Konwicki, Tadeusz. 2008. Którędy. W: tegoż. Wiatr i pył. opr. P. Kaniecki, T. Lubelski, Warszawa:Czytelnik.
Google Scholar
Lewin, Aleksander. 1996. Gdy nadchodził kres… Ostatnie lata życia Janusza Korczaka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Michałek, Bolesław. 1958. Król Maciuś pierwszy i drugi. „Nowa Kultura”, nr 18.
Google Scholar
Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. „Janusz Korczak”, scenariusz filmowy. Zbiory Filmoteki Narodowej, teczka S-9385.
Google Scholar
Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. 1949. Janusz Korczak. Kraków: Wydawnictwo J. Mortkowicz.
Google Scholar
Newerly, Igor. 1978. Żywe wiązanie, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Olczak-Ronikier, Joanna. 2011. Korczak. Próba biografii, Warszawa: WAB.
Google Scholar
Schindler, Zygmunt. Skrót konspektu na scenariusz filmowy o Januszu Korczaku. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-174.
Google Scholar
Sobolewska, Anna. 1990. Do ostatniej chwili życia. „Film”, nr 43.
Google Scholar
Starski, Ludwik. „Janusz Korczak”. Scenariusz. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-11129.
Google Scholar
Szlengel, Władysław. 1979. Kartka z dziennika „akcji”. W: tenże. Co czytałem umarłym. opr. I. Maciejewska. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Wajda, Andrzej. 1984. Dlaczego „Korczak”?. „Znak”, nr 10 (359).
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Lubelskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Historyk i krytyk filmu, profesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ (w latach 2008-2012 jego dyrektor), kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego na UJ. Opublikował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, 2. wyd. 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, 2. wyd. 2010); współredaktor Historii kina: tom I Kino nieme (2009), tom II Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Tadeusz Lubelski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Lubelski, Ginokrytyka filmowa – mocne wejście , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Tadeusz Lubelski, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Tadeusz Lubelski, Teatralne kino Alaina Resnais , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Tadeusz Lubelski, Nowa Fala po pół wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Tadeusz Lubelski, Pisanie o filmie jako (zaniedbany) przedmiot badań , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość