Filmowy wizerunek Janusza Korczaka

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor omawia tytułowe zagadnienie we wszystkich aspektach. W podrozdziale pierwszym, Biopiki, które mogły powstać, zostały przedstawione dzieje filmów przygotowywanych, ale niezrealizowanych, na czele z legendarnym scenariuszem Doktor Korczak, nad którym Ludwik Starski pracował od 1945 r. W podrozdziale drugim, Dwa biopiki, które powstały, i dwie inne fabuły ze Starym Doktorem w tle, zostały omówione dwa filmy fabularne, których Janusz Korczak był głównym bohaterem: Jest pan wolny, doktorze Korczak (1974) Aleksandra Forda i Korczak (1990) Andrzeja Wajdy oraz dwa amerykańskie, w których był postacią drugoplanową: Powstanie (2001) Jona Avneta i Dzieci Ireny Sendlerowej (2009) Johna Kenta Harrisona. W podrozdziale trzecim Lubelski omawia dokumenty poświęcone Korczakowi, a w czwartym – filmowe adaptacje jego książek, na czele z Królem Maciusiem I (1958) Wandy Jakubowskiej.


Słowa kluczowe:

Janusz Korczak, Ludwik Starski, Aleksander Ford, Andrzej Wajda, Wanda Jakubowska

Brauner, Artur „Atze”. 1976. Mich gibt’s nur einmal. Rückblende eines Lebens. Berlin – München.
  Google Scholar

Holland, Agnieszka. 1991. Korczak. Warszawa.
  Google Scholar

Holland, Agnieszka. 2002. Magia i pieniądze. Rozmowy przeprowadziła Maria Kornatowska. Kraków:Znak.
  Google Scholar

Komar, Michał. 2009. Aktor. Wojciech Pszoniak w rozmowie z Michałem Komarem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Konwicki, Tadeusz. 2008. Którędy. W: tegoż. Wiatr i pył. opr. P. Kaniecki, T. Lubelski, Warszawa:Czytelnik.
  Google Scholar

Lewin, Aleksander. 1996. Gdy nadchodził kres… Ostatnie lata życia Janusza Korczaka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. 1958. Król Maciuś pierwszy i drugi. „Nowa Kultura”, nr 18.
  Google Scholar

Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. „Janusz Korczak”, scenariusz filmowy. Zbiory Filmoteki Narodowej, teczka S-9385.
  Google Scholar

Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. 1949. Janusz Korczak. Kraków: Wydawnictwo J. Mortkowicz.
  Google Scholar

Newerly, Igor. 1978. Żywe wiązanie, Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Olczak-Ronikier, Joanna. 2011. Korczak. Próba biografii, Warszawa: WAB.
  Google Scholar

Schindler, Zygmunt. Skrót konspektu na scenariusz filmowy o Januszu Korczaku. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-174.
  Google Scholar

Sobolewska, Anna. 1990. Do ostatniej chwili życia. „Film”, nr 43.
  Google Scholar

Starski, Ludwik. „Janusz Korczak”. Scenariusz. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-11129.
  Google Scholar

Szlengel, Władysław. 1979. Kartka z dziennika „akcji”. W: tenże. Co czytałem umarłym. opr. I. Maciejewska. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Wajda, Andrzej. 1984. Dlaczego „Korczak”?. „Znak”, nr 10 (359).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Lubelski, T. (2013) „Filmowy wizerunek Janusza Korczaka”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 117–132. doi: 10.36744/kf.2772.

Autorzy

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i krytyk filmu, pro­fesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych UJ (w latach 2008-2012 jego dyrektor), kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego na UJ. Opublikował m.in. książki: Strategie auto­rskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, 2. wyd. 2000), Nowa Fala. O pewnej przy­godzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, 2. wyd. 2010); współredaktor Historii kina: tom I Kino nieme (2009), tom II Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmo­wej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewod­niczący).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.