Janusz Korczak in Film
Abstract
The author discusses the title theme in all aspects. In the first section, Biopics that could have been, the author presents films that were being prepared, but never finally made, including Ludwik Starski’s legendary script, on which he worked from 1945. In the second section, Two biopics that were made, and two other stories with the Old Doctor in the background, the author discusses two feature films that were made, in which Janusz Korczak was the main protagonist: Aleksander Ford’s Sie sind frei, Doktor Korczak (AKA The Martyr, 1974), and Andrzej Wajda’s Korczak (1990), and two American films, in which he was a supporting character: Jon Avnet’s Uprising (2001) and John Kent Harrison’s The Courageous Heart of Irena Sendler (2009). In the third section Lubelski reviews documentaries on Korczak, and in the fourth film adaptations of his novels, starting with Wanda Jakubowska’s King Matt the First (1958).
Keywords:
Janusz Korczak, Ludwik Starski, Aleksander Ford, Andrzej Wajda, Wanda JakubowskaReferences
Brauner, Artur „Atze”. 1976. Mich gibt’s nur einmal. Rückblende eines Lebens. Berlin – München.
Google Scholar
Holland, Agnieszka. 1991. Korczak. Warszawa.
Google Scholar
Holland, Agnieszka. 2002. Magia i pieniądze. Rozmowy przeprowadziła Maria Kornatowska. Kraków:Znak.
Google Scholar
Komar, Michał. 2009. Aktor. Wojciech Pszoniak w rozmowie z Michałem Komarem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Konwicki, Tadeusz. 2008. Którędy. W: tegoż. Wiatr i pył. opr. P. Kaniecki, T. Lubelski, Warszawa:Czytelnik.
Google Scholar
Lewin, Aleksander. 1996. Gdy nadchodził kres… Ostatnie lata życia Janusza Korczaka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Michałek, Bolesław. 1958. Król Maciuś pierwszy i drugi. „Nowa Kultura”, nr 18.
Google Scholar
Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. „Janusz Korczak”, scenariusz filmowy. Zbiory Filmoteki Narodowej, teczka S-9385.
Google Scholar
Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. 1949. Janusz Korczak. Kraków: Wydawnictwo J. Mortkowicz.
Google Scholar
Newerly, Igor. 1978. Żywe wiązanie, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Olczak-Ronikier, Joanna. 2011. Korczak. Próba biografii, Warszawa: WAB.
Google Scholar
Schindler, Zygmunt. Skrót konspektu na scenariusz filmowy o Januszu Korczaku. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-174.
Google Scholar
Sobolewska, Anna. 1990. Do ostatniej chwili życia. „Film”, nr 43.
Google Scholar
Starski, Ludwik. „Janusz Korczak”. Scenariusz. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-11129.
Google Scholar
Szlengel, Władysław. 1979. Kartka z dziennika „akcji”. W: tenże. Co czytałem umarłym. opr. I. Maciejewska. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Wajda, Andrzej. 1984. Dlaczego „Korczak”?. „Znak”, nr 10 (359).
Google Scholar
Authors
Tadeusz Lubelskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Historyk i krytyk filmu, profesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ (w latach 2008-2012 jego dyrektor), kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego na UJ. Opublikował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, 2. wyd. 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, 2. wyd. 2010); współredaktor Historii kina: tom I Kino nieme (2009), tom II Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Tadeusz Lubelski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Tadeusz Lubelski, Film Gynocriticism – an Impressive Entrance , Kwartalnik Filmowy: No. 86 (2014): Dimensions of Time
- Tadeusz Lubelski, Lithuanian Kin: The Birth of Adaptation out of the Spirit of Community , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Tadeusz Lubelski, Alain Resnais’ Theatrical Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Tadeusz Lubelski, The New Wave After Fifty Years , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Tadeusz Lubelski, Writing About Film as a (Neglected) Field of Study , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future