Janusz Korczak in Film

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The author discusses the title theme in all aspects. In the first section, Biopics that could have been, the author presents films that were being prepared, but never finally made, including Ludwik Starski’s legendary script, on which he worked from 1945. In the second section, Two biopics that were made, and two other stories with the Old Doctor in the background, the author discusses two feature films that were made, in which Janusz Korczak was the main protagonist: Aleksander Ford’s Sie sind frei, Doktor Korczak (AKA The Martyr, 1974), and Andrzej Wajda’s Korczak (1990), and two American films, in which he was a supporting character: Jon Avnet’s Uprising (2001) and John Kent Harrison’s The Courageous Heart of Irena Sendler (2009). In the third section Lubelski reviews documentaries on Korczak, and in the fourth film adaptations of his novels, starting with Wanda Jakubowska’s King Matt the First (1958).


Keywords:

Janusz Korczak, Ludwik Starski, Aleksander Ford, Andrzej Wajda, Wanda Jakubowska

Brauner, Artur „Atze”. 1976. Mich gibt’s nur einmal. Rückblende eines Lebens. Berlin – München.
  Google Scholar

Holland, Agnieszka. 1991. Korczak. Warszawa.
  Google Scholar

Holland, Agnieszka. 2002. Magia i pieniądze. Rozmowy przeprowadziła Maria Kornatowska. Kraków:Znak.
  Google Scholar

Komar, Michał. 2009. Aktor. Wojciech Pszoniak w rozmowie z Michałem Komarem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Konwicki, Tadeusz. 2008. Którędy. W: tegoż. Wiatr i pył. opr. P. Kaniecki, T. Lubelski, Warszawa:Czytelnik.
  Google Scholar

Lewin, Aleksander. 1996. Gdy nadchodził kres… Ostatnie lata życia Janusza Korczaka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. 1958. Król Maciuś pierwszy i drugi. „Nowa Kultura”, nr 18.
  Google Scholar

Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. „Janusz Korczak”, scenariusz filmowy. Zbiory Filmoteki Narodowej, teczka S-9385.
  Google Scholar

Mortkowicz-Olczakowa, Hanna. 1949. Janusz Korczak. Kraków: Wydawnictwo J. Mortkowicz.
  Google Scholar

Newerly, Igor. 1978. Żywe wiązanie, Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Olczak-Ronikier, Joanna. 2011. Korczak. Próba biografii, Warszawa: WAB.
  Google Scholar

Schindler, Zygmunt. Skrót konspektu na scenariusz filmowy o Januszu Korczaku. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-174.
  Google Scholar

Sobolewska, Anna. 1990. Do ostatniej chwili życia. „Film”, nr 43.
  Google Scholar

Starski, Ludwik. „Janusz Korczak”. Scenariusz. Zbiory Filmoteki Narodowej. Teczka S-11129.
  Google Scholar

Szlengel, Władysław. 1979. Kartka z dziennika „akcji”. W: tenże. Co czytałem umarłym. opr. I. Maciejewska. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Wajda, Andrzej. 1984. Dlaczego „Korczak”?. „Znak”, nr 10 (359).
  Google Scholar


Published
2013-03-31

Cited by

Lubelski, T. (2013) “Janusz Korczak in Film”, Kwartalnik Filmowy, (81), pp. 117–132. doi: 10.36744/kf.2772.

Authors

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Historyk i krytyk filmu, pro­fesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych UJ (w latach 2008-2012 jego dyrektor), kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego na UJ. Opublikował m.in. książki: Strategie auto­rskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, 2. wyd. 2000), Nowa Fala. O pewnej przy­godzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009, Nagroda PISF), Historia niebyła kina PRL (2012, Nagroda „Kina” im. Bolesława Michałka). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, 2. wyd. 2010); współredaktor Historii kina: tom I Kino nieme (2009), tom II Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmo­wej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewod­niczący).



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.