Raport o stanie polskiego filmoznawstwa

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Raport przygotowany przez członków Komitetu Nauk o Sztuce PAN na zlecenie kierownictwa Polskiej Akademii Nauk. Autorzy przedstawiają krótką charakterystykę polskiego filmoznawstwa, które na uniwersytetach upowszechniło się – podobnie jak na całym świecie – w latach 70. W Polsce studia filmoznawcze rozwinęły się jako specjalizacje najczęściej w ramach studiów polonistycznych lub kulturoznawczych. Dopiero od niedawna zaczęły powstawać samodzielne filmoznawcze instytuty i kierunki studiów. W dalszej części raportu autorzy skupiają się na historii dotychczasowych opracowań na temat tej dyscypliny, a także przedstawiają wyróżniające się ośrodki naukowe, ich przedstawicieli oraz najważniejsze dokonania wydawnicze z ostatnich pięciu lat. W raporcie zostają również podjęte kwestie popularyzacji wiedzy, czasopism filmoznawczych oraz pożądanych kierunków rozwoju dyscypliny.


Słowa kluczowe:

polskie filmoznawstwo, raport, historia filmoznawstwa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Lubelski, T. (2010) „Raport o stanie polskiego filmoznawstwa”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 306–312. doi: 10.36744/kf.3034.

Autorzy

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, historyk i krytyk filmu, znawca historii filmu polskiego i francuskiego. Autor takich publikacji, jak Poetyka powieści i fil­mów Tadeusza Konwickiego (1984), Strategie au­torskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961 (1992, 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2008). Tłumacz klasycznej pracy Hitchcock / Truffaut (2005). Redaktor Encyklopedii kina (2003) i Historii kina (t. I, 2009). Od 2006 roku członek Euro­pejskiej Akademii Filmowej, od 2007 roku przewodniczący Komitetu Nauk o Sztuce PAN.



Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.