Raport o stanie polskiego filmoznawstwa
Abstrakt
Raport przygotowany przez członków Komitetu Nauk o Sztuce PAN na zlecenie kierownictwa Polskiej Akademii Nauk. Autorzy przedstawiają krótką charakterystykę polskiego filmoznawstwa, które na uniwersytetach upowszechniło się – podobnie jak na całym świecie – w latach 70. W Polsce studia filmoznawcze rozwinęły się jako specjalizacje najczęściej w ramach studiów polonistycznych lub kulturoznawczych. Dopiero od niedawna zaczęły powstawać samodzielne filmoznawcze instytuty i kierunki studiów. W dalszej części raportu autorzy skupiają się na historii dotychczasowych opracowań na temat tej dyscypliny, a także przedstawiają wyróżniające się ośrodki naukowe, ich przedstawicieli oraz najważniejsze dokonania wydawnicze z ostatnich pięciu lat. W raporcie zostają również podjęte kwestie popularyzacji wiedzy, czasopism filmoznawczych oraz pożądanych kierunków rozwoju dyscypliny.
Słowa kluczowe:
polskie filmoznawstwo, raport, historia filmoznawstwaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Lubelskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, historyk i krytyk filmu, znawca historii filmu polskiego i francuskiego. Autor takich publikacji, jak Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego (1984), Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961 (1992, 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2008). Tłumacz klasycznej pracy Hitchcock / Truffaut (2005). Redaktor Encyklopedii kina (2003) i Historii kina (t. I, 2009). Od 2006 roku członek Europejskiej Akademii Filmowej, od 2007 roku przewodniczący Komitetu Nauk o Sztuce PAN.
Statystyki
Abstract views: 22PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Tadeusz Lubelski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Lubelski, Ginokrytyka filmowa – mocne wejście , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Tadeusz Lubelski, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Tadeusz Lubelski, Teatralne kino Alaina Resnais , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Tadeusz Lubelski, Nowa Fala po pół wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Tadeusz Lubelski, Pisanie o filmie jako (zaniedbany) przedmiot badań , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Tadeusz Lubelski, „Plaże Agnès”: autoportret Vardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Lubelski, Filmowy wizerunek Janusza Korczaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Tadeusz Lubelski, Nasza komedia narodowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Tadeusz Lubelski, Podzwonne dla filmowego Lwowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Tadeusz Lubelski, Krakowski projekt czterotomowej „Historii kina” , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu