„Przedwiośnie” Andrzeja Wajdy. Dzieje niezrealizowanego projektu
Abstrakt
Dzieje przygotowywanej przez Andrzeja Wajdę adaptacji Przedwiośnia Stefana Żeromskiego to jeden z najbardziej dramatycznych rozdziałów „historii niebyłej” polskiego kina. Od pierwszej wzmianki, w której reżyser przyznaje, że ma pomysł na taką adaptację, do notatki, w której ostatecznie rezygnuje z idei tej realizacji minęło ponad 40 lat. Powstało 5 gotowych scenariuszy, Wajda twierdził, że Przedwiośnie powinno być jego najważniejszym filmem. A jednak film nie powstał. Opisując dzieje owej niespełnionej idei i przytaczając przyczyny, z powodu których reżyser nie zrealizował projektu, Lubelski uzupełnia i w szczególny sposób komentuje historię polskiego kina, a także biografii artystycznej Andrzeja Wajdy.
Słowa kluczowe:
Andrzej Wajda, Stefan Żeromski, filmy niedokończoneBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Lubelskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Krytyk i historyk filmu, tłumacz, profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor wizytujący UAM w Poznaniu. Opublikował m.in. książki Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006); jako redaktor - Encyklopedia kina (2003); jako tłumacz - Hitchcock/ Truffaut (2005).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Tadeusz Lubelski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Lubelski, Ginokrytyka filmowa – mocne wejście , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Tadeusz Lubelski, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Tadeusz Lubelski, Teatralne kino Alaina Resnais , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Tadeusz Lubelski, Nowa Fala po pół wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Tadeusz Lubelski, Pisanie o filmie jako (zaniedbany) przedmiot badań , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Tadeusz Lubelski, Podzwonne dla filmowego Lwowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Tadeusz Lubelski, Raport o stanie polskiego filmoznawstwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Tadeusz Lubelski, „Plaże Agnès”: autoportret Vardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Lubelski, Krakowski projekt czterotomowej „Historii kina” , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Tadeusz Lubelski, Filmowy wizerunek Janusza Korczaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film