The New Wave After Fifty Years

Tadeusz Lubelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

Fifteen years after writing the monograph on the French New Wave, the author returns to the phe- nomenon, and presents the most important up to date work on the topic published worldwide since then. He presents Geoffrey Nowell-Smith’s Making waves (2008), and PhD and habilitation theses writen in France and Germany. The result of this preliminary research is presented in three subsections: New Wave as a precursor of the global breakthrough; New Wave as a representation of Frenchness; “Breathless” in relation to the period, gender, compulsion fields and existentialism.


Keywords:

French New Wave, Geoffrey Nowell-Smith, Jean-Luc Godard

Adamczak, Marcin. 2010. Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci. Gdańsk.
  Google Scholar

Baby, Y. 1960. Mon film est un documentaire sur Jean Seberg et J.-P. Belmondo. „Le Monde” 18.03.1960.
  Google Scholar

Baecque de, Antoine. 2003. La cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944-1968. Paris.
  Google Scholar

Baecque de, Antoie. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d’une jeunesse. Paris.
  Google Scholar

Baecque de, Antoine. 1991. „Les Cahiers du Cinéma”. Histoire d’une revue, t. 1, A l’assaut du cinéma 1951-1959, t. 2, Cinéma, tours détours 1959-1981. Paris.
  Google Scholar

Baecque de, Antoine, Serge Toubiana. 1996. François Truffaut. Paris.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Tłum. P. Biłos. Warszawa.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 1979. La Distinction: Critique sociale du jugement. Paris.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 1992. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Tłum. A. Zawadzki. Kraków.
  Google Scholar

Douchet, Jean. 1998. Nouvelle Vague. Paris.
  Google Scholar

Esquenazi. Jean-Pierre. 2004. Godard et la société française des années 1960. Paris.
  Google Scholar

Godard, Jean-Luc. 1958. Jean Rouch remporte le Prix Delluc. „Arts” 17.12.1958.
  Google Scholar

Higgins, Lynn A. 1996. New Novel, New Wave, New Politics. Fiction and the Representation of History in Postwar France. Lincoln – London.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków.
  Google Scholar

Marie, Michel. 1997. La Nouvelle Vague. Une école artistique. Paris.
  Google Scholar

Mary, Philippe. 2006. La Nouvelle Vague et le cinéma d’auteur. Socio-analyse d’une révolution artistique. Paris.
  Google Scholar

Nowell-Smith, Geoffrey. 2008. Making Waves. New Cinemas of the 1960s. New York – London.
  Google Scholar

Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.2683   Google Scholar

Steinlein, Almut. 2007. Une esthétique de l’authentique: les films de la Nouvelle Vague. Paris.
  Google Scholar


Published
2014-03-31

Cited by

Lubelski, T. (2014) “The New Wave After Fifty Years”, Kwartalnik Filmowy, (85), pp. 40–50. doi: 10.36744/kf.2453.

Authors

Tadeusz Lubelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Historyk i krytyk filmu, pro­fesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego tamże. Opubli­kował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, wyd. II: 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009), Histo­ria niebyła kina PRL (2012). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, wyd. II: 2010); współredaktor Historii kina – tom I: Kino nieme (2009), tom II: Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).



Statistics

Abstract views: 37
PDF downloads: 26


License

Copyright (c) 2014 Tadeusz Lubelski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.