The New Wave After Fifty Years
Abstract
Fifteen years after writing the monograph on the French New Wave, the author returns to the phe- nomenon, and presents the most important up to date work on the topic published worldwide since then. He presents Geoffrey Nowell-Smith’s Making waves (2008), and PhD and habilitation theses writen in France and Germany. The result of this preliminary research is presented in three subsections: New Wave as a precursor of the global breakthrough; New Wave as a representation of Frenchness; “Breathless” in relation to the period, gender, compulsion fields and existentialism.
Keywords:
French New Wave, Geoffrey Nowell-Smith, Jean-Luc GodardReferences
Adamczak, Marcin. 2010. Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci. Gdańsk.
Google Scholar
Baby, Y. 1960. Mon film est un documentaire sur Jean Seberg et J.-P. Belmondo. „Le Monde” 18.03.1960.
Google Scholar
Baecque de, Antoine. 2003. La cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944-1968. Paris.
Google Scholar
Baecque de, Antoie. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d’une jeunesse. Paris.
Google Scholar
Baecque de, Antoine. 1991. „Les Cahiers du Cinéma”. Histoire d’une revue, t. 1, A l’assaut du cinéma 1951-1959, t. 2, Cinéma, tours détours 1959-1981. Paris.
Google Scholar
Baecque de, Antoine, Serge Toubiana. 1996. François Truffaut. Paris.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Tłum. P. Biłos. Warszawa.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1979. La Distinction: Critique sociale du jugement. Paris.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1992. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Tłum. A. Zawadzki. Kraków.
Google Scholar
Douchet, Jean. 1998. Nouvelle Vague. Paris.
Google Scholar
Esquenazi. Jean-Pierre. 2004. Godard et la société française des années 1960. Paris.
Google Scholar
Godard, Jean-Luc. 1958. Jean Rouch remporte le Prix Delluc. „Arts” 17.12.1958.
Google Scholar
Higgins, Lynn A. 1996. New Novel, New Wave, New Politics. Fiction and the Representation of History in Postwar France. Lincoln – London.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków.
Google Scholar
Marie, Michel. 1997. La Nouvelle Vague. Une école artistique. Paris.
Google Scholar
Mary, Philippe. 2006. La Nouvelle Vague et le cinéma d’auteur. Socio-analyse d’une révolution artistique. Paris.
Google Scholar
Nowell-Smith, Geoffrey. 2008. Making Waves. New Cinemas of the 1960s. New York – London.
Google Scholar
Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.2683
Google Scholar
Steinlein, Almut. 2007. Une esthétique de l’authentique: les films de la Nouvelle Vague. Paris.
Google Scholar
Authors
Tadeusz Lubelskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Historyk i krytyk filmu, profesor zwyczajny w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Historii Filmu Polskiego tamże. Opublikował m.in. książki: Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym 1945-1961 (1992, wyd. II: 2000), Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000), Wajda (2006), Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty (2009), Historia niebyła kina PRL (2012). Redaktor pierwszej polskiej Encyklopedii kina (2003, wyd. II: 2010); współredaktor Historii kina – tom I: Kino nieme (2009), tom II: Kino klasyczne (2011). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, ekspert PISF, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (w latach 2007-2011 jego przewodniczący).
Statistics
Abstract views: 95PDF downloads: 102
License
Copyright (c) 2014 Tadeusz Lubelski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Tadeusz Lubelski, Film Gynocriticism – an Impressive Entrance , Kwartalnik Filmowy: No. 86 (2014): Dimensions of Time
- Tadeusz Lubelski, Lithuanian Kin: The Birth of Adaptation out of the Spirit of Community , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Tadeusz Lubelski, Alain Resnais’ Theatrical Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Tadeusz Lubelski, Writing About Film as a (Neglected) Field of Study , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Tadeusz Lubelski, “The Beaches of Agnès”: The Self-Portrait of Varda , Kwartalnik Filmowy: No. 73 (2011): Cinema is Me: Cinematic Autobiographies
- Tadeusz Lubelski, Janusz Korczak in Film , Kwartalnik Filmowy: No. 81 (2013): Child in Film
- Tadeusz Lubelski, Our National Comedy , Kwartalnik Filmowy: No. 67-68 (2009): Film History
- Tadeusz Lubelski, Report Concerning the State of Polish Film Studies , Kwartalnik Filmowy: No. 71-72 (2010): Narration in Film
- Tadeusz Lubelski, Memories of Film and Cinema in Lvov , Kwartalnik Filmowy: No. 67-68 (2009): Film History
- Tadeusz Lubelski, Project of Four Volume Edition of History of Film , Kwartalnik Filmowy: No. 67-68 (2009): Film History