Film i nieubłagane tryby historii

Materiał nierecenzowany

Teresa Rutkowska

tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Abstrakt

Autorka opisuje sylwetkę i twórczość Władysława Jewsiewickiego, który jest uważany za pioniera prehistorii i historii polskiego kina przedwojennego. Po odzyskaniu przez Polskę państwowości w 1918 r. aż do wybuchu II wojny światowej nie powstała żadna syntetyczna historia filmu i kina, nie było też archiwum filmowego. Jewsiewicki na początku lat 50. sporządził pierwszy spis filmów fikcjonalnych, dokumentalnych, reklamowych, propagandowych, oświatowych i animowanych powstałych w latach 1896-1939 oraz tekstów o filmie, opisywał dzieje pierwszych wynalazków kinematograficznych, spisał też syntetyczne dzieje filmu niemego i dźwiękowego w Polsce przedwojennej. Kolejne pokolenia historyków filmu odwoływały się do jego prac dokumentacyjnych. Obecnie żywo rozwija się trend regionalnych historii kina przedwojennego w nurcie Nowej Historii Kina, a także w nawiązaniu do archeologii filmu i mediów z inspiracji Thomasa Elsaessera. (Materiał nierecenzowany).


Słowa kluczowe:

Władysław Jewsiewicki, prehistoria kina, historia kina, archeologia kina, Nowa Historia Kina, polskie kino przedwojenne

Balcerzak, W. (1928). Przemysł filmowy w Polsce. Warszawa: Drukarnia Zrzeszenia Samorządów Powiatowych.
  Google Scholar

Jewsiewicki, W. (1953). Prehistoria filmu. Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza.
  Google Scholar

Jewsiewicki, W. (1966). Polska kinematografia w okresie filmu niemego (1895-1929/1930). Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
  Google Scholar

Kwiatkowski, F. (2019). Historia filmu jako archeologia mediów. Z Thomasem Elsaesserem rozmawia Fryderyk Kwiatkowski (tłum. F. Kwiatkowski, M. Tokarski). Facta Ficta. Journal of Theory, Narrative and Media, (1), ss. 119-145. https://doi.org/10.5281/zenodo.4287396
  Google Scholar

Lubelski, T. (2015). Jerzy Toeplitz jako historyk filmu. W: R. Marszałek (red.), Filmowe ulice Jerzego Toeplitza (ss. 35-51). Warszawa: Studio MTM.
  Google Scholar

Olszewski, J. (1968). Nowe historie filmu. Film, (15), s. 7.
  Google Scholar

Toeplitz, J. (1952). Wstęp. W: W. Jewsiewicki, Materiały do dziejów filmu w Polsce (cz. 1 i 2) (s. 2). Warszawa: Państwowy Instytut Sztuki.
  Google Scholar

Toeplitz, J. (1989). Wstęp. W: W. Banaszkiewicz, W. Witczak, Historia filmu polskiego. 1895-1929 (ss. 9-10). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-10-01

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2024) „Film i nieubłagane tryby historii”, Kwartalnik Filmowy, (127), s. 249–264. doi: 10.36744/kf.2969.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Emerytowana redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”, tłumaczka. Publikuje w „Nowych Książkach”. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 54
PDF downloads: 33 PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.