Narodowe kino autorów końca wieku
Patrycja Włodek
pwapple@gmail.comUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727
Abstrakt
Recenzja dotyczy podręcznika Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku (2019) pod redakcją Iwony Sowińskiej, Tadeusza Lubelskiego i Rafała Syski, stanowiącego kontynuację serii podręczników historii kina zapoczątkowanej tomem o kinie niemym. Autorka koncentruje się zarówno na całościowej koncepcji tomu (obejmującego zakres czasowy lat 80. i 90. XX w.), sprofilowanego przede wszystkim na kino narodowe oraz autorskie, jak i na poszczególnych testach przygotowanych przez filmoznawców z kilku ośrodków polskich i zagranicznych. Szczególny nacisk został położony na realizację podstawowej funkcji wiązanej z formułą, jaką jest podręcznik, czyli poznawczej, oraz na strategie stosowane zarówno przez redakcję, jak i poszczególnych autorów mierzących się z obszarem światowych kinematografii końca wieku.
Słowa kluczowe:
historia kinaBibliografia
Collins, Jim, Genericity in the Nineties: Eclectic Irony and the New Sincerity, In: Film Theory Goes to the Movies, ed. Jim Collins, Hilary Radner, Ava Preacher Collins, Routledge, New York-London 1993.
Google Scholar
Hammond, Michael, New Black Cinema, In: Contemporary American Cinema, ed. Linda Williams, Ruth, Michael Hammond, McGraw-Hill, London-New York 2006.
Google Scholar
Loska, Krzysztof, Andrzej Pitrus, David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku, Rabid, Kraków 2003.
Google Scholar
Loska, Krzysztof, Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2006.
Google Scholar
Mastalerz, Ludwika, Keepin’it real – cała prawda o hood movies, Kino afroamerykańskie: gatunki, reżyserzy, filmy, ed. Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski, Katedra, Gdańsk 2015.
Google Scholar
Mikurda, Kuba, Michał Oleszczyk, Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem, Korporacja ha!art, Kraków 2009.
Google Scholar
Nowe kino kanadyjskie, ed. Tom McSorley, trans. Michał Guzik, Ola Janus, Kaja Klimek, Ilona Koguciuk, Ha!art, Kraków 2009.
Google Scholar
Ostaszewski, Jacek, Nowe kino, nowa narracja, In: Kino epoki nowofalowej. Historia kina tom 3, ed. Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław, Film dokumentalny okresu klasycznego, In: Kino klasyczne. Historia kina tom 2, ed. Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2011.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016.
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekpwapple@gmail.com
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727
Doktor habilitowana nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznaw stwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, adiunkt
na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książek Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro
(2018) i „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka tomów zbiorowych: Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej (2016, wraz z A. Helman), Autorzy kina europejskiego VII (2018, wraz z K. Żyto) i Pomiędzy retro a retromanią (2018, wraz M. Major). W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem
kinematografii amerykańskiej i neoseriali.
Statystyki
Abstract views: 631PDF downloads: 204
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Patrycja Włodek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Netflix: „The Future Is Now?" , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Patrycja Włodek, Amerykańskie przedmieścia w cieniu wielkiego miasta , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Patrycja Włodek, Paranoja „noir”. Ukryta rzeczywistość czarnego kryminału , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Patrycja Włodek, Podróż do emancypacji. O ambiwalentnym znaczeniu motywu drogi na przykładzie tematu rasy w kinie amerykańskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Imperium nie trzęsie się w posadach. „Neo-heritage” w kinie i telewizji brytyjskiej XXI wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Patrycja Włodek, Czas zatrzymany – amerykańska nostalgia za epoką rock’n’rolla , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – w pułapce Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Patrycja Włodek, Hollywood na frontach zimnej wojny , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Patrycja Włodek, Postironia i trzy twarze melodramatu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Patrycja Włodek, Między stłumieniem a ekscesem – Tennessee Williams w amerykańskim kinie lat 50. , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
Podobne artykuły
- Grażyna Świętochowska, Wideoesej, czyli od Chrisa Markera do Fandoru. Historia awansu pewnej formy audiowizualnej wyrosłej z kinofilii , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Paulina Kwiatkowska, Niekończące się korytarze. Paradoksy architektury w filmie „Zeszłego roku w Marienbadzie” Alaina Resnais’go , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska, Trójgłos o „Odzie do radości” , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Małgorzata Jakubowska, Czas dzieciństwa i dojrzewania. Dwie epoki heroiczne w „Sanatorium pod Klepsydrą” , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Agnieszka Morstin, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Alicja Helman, Trudne rozwijanie niewykorzystanego potencjału , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.