Wiejskie kino Zhanga Yimou

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka zauważa, że filmy Zhanga Yimou układają się w cykle, w obrębie których istnieje wyraźna więź tematyczna i stylistyczna, jak też powracające wątki, motywy, postaci. Cykl taki tworzą m.in. filmy, które Helman określiła mianem „wiejskich”, ze względu na ich lokalizację: m.in. debiut operatorski Zhanga Yimou – Żółta ziemia, reż. Chen Kaige (1984), Czerwone sorgo, Ju Dou (1989), Historia Qiu Ju (1992), Wszyscy albo nikt (1999), Droga do domu (1999). Prawie wszystkie „wiejskie” filmy Zhanga Yimou, które autorka opisuje mają źródła literackie, choć reżyser znał życie i ludzi ze środowisk tam pokazanych także z własnego doświadczenia, zesłany w czasach Rewolucji Kulturalnej do pracy na wsi. Filmom tym – podobnie jak i ich pierwowzorom- przypisywano intencję wyrażania treści politycznych poprzez metafory, parabole i iluzje, kamuflowane tak, by nie budzić podejrzeń cenzury, np. poprzez ucieczkę w historię, przedstawianie losów kobiet, które potrafią lepiej wyrazić ucisk i niewolę chińskiego ludu, bo zawsze dźwigały większy ciężar. We wszystkich „wiejskich” filmach Zhanga Yimou główna rola przypadła właśnie kobietom. Zdaniem autorki jego „wiejskie kino” posiada wszystkie cechy typowe dla kina Piątej Generacji: nacisk na jakość wizualną kosztem koherencji narracyjnej, ambiwalentny charakter postaci, niewielkie znaczenie dialogu, rozwiązania charakterystyczne dla dokumentów – wykorzystanie cięć skokowych, dźwięku i przestrzeni pozakadrowej.



Słowa kluczowe:

Zhang Yimou, kino Piątej Generacji, kino chińskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Helman, A. (2005) „Wiejskie kino Zhanga Yimou”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 23–33. doi: 10.36744/kf.3539.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, muzyko­log, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), 100 arcydzieł kina (2000), Urok zmierzchu. Fil­my Luchina Viscontiego (2002).

 



Statystyki

Abstract views: 124
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.