À propos realizmu

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka wychodzi z założenia, że w historii myśli filmowej nie ma pojęcia, które byłoby tak jak realizm obciążone wieloznacznością, niejasnością, prowadziło do kontrowersji i sprzeczności. Termin ten odnosi się do fenomenów nader różnych; zarówno do postaw twórczych, środków wyrazu, ekranowego efektu, jak i postaw odbiorczych. Realizm jest pojęciem teoretycznym oraz terminem krytycznym, ale też i wyrażeniem potocznym, pojawiającym się w codziennej praktyce językowej. Wszelka refleksja nad realizmem w kinie wywodziła się  z przekonania o „naturalnym”, „wrodzonym” realizmie sztuki filmowej, odwołując się  do przeświadczeń określanych jako realizm naiwny bądź  zdroworozsądkowy. Autorka proponuje, by przedmiotem dyskusji uczynić nie realizm tout court, lecz różne historycznie zmienne formacje realistyczne. Wskazanie na ich bezpośredni związek z teoretycznymi koncepcjami realizmu jest najczęściej proste, choć nie zawsze jednoznaczne. Wystarczy odwołać się do przykładów, by unaocznić, że zbiorcze ujęcie  tych formacji ujednolicającą formułą nie jest możliwe.


Słowa kluczowe:

realizm, teoria filmu, filmoznawstwo

Aitken Ian, European Film Theory and Cinema. A Critical Introduction, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis 2001.
  Google Scholar

Andrew Dudley, Główne teorie filmu, tłum. A. Kołodyński, PWSF,TiTv, Łódź 1995, s. 147. Martin Marcel, Le Cinéma moderne , spectacle ou langage?, „Cinéma 62”, 1962, nr 62..
  Google Scholar

Barthes Roland, Retoryka obrazu, tłum. Zbigniew Kruszyński, „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 3.
  Google Scholar

Bazin André, Le mythe du cinéma total, w: Qu’est-ce que le cinéma?, t. 1, Editions de Cerf, Paris 1958, s. 25.
  Google Scholar

Bazin André, Obrona Rosselliniego, w: tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963.
  Google Scholar

Culler Jonathan, Konwencja i oswojenie, tłum. I. Sieradzki, w: Znak, styl, konwencja, wybrał i wstępem opatrzył M. Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Helman Alicja, Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw i poetyk twórczych, Uniwersytet Śląski, Katowice 1977.
  Google Scholar

Huss Roy, Silverstein Norman, The Film Experience, Harper and Row Publisher, New York 1968.
  Google Scholar

Ingarden Roman, Kilka uwag o sztuce filmowej, w: tamże, s. 201.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 19.
  Google Scholar

Landy Marcia, Italian Film, Cambridge University Press, Cambridge 2000.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511624377   Google Scholar

Lukács Gyorgy, Film, tłum. Krystyna Krzemień, w: Estetyka i film, dz. cyt., s. 262-263.
  Google Scholar

MacCabe Colin, Realism and Cinema: Notes on Some Brechtian Theses, „Screen” 1974, vol. 15, nr 3.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/15.2.7   Google Scholar

MacCabe Colin, Theory and Film: Principles of Realism and Pleasure, „Screen” 1976, vol. 17, nr 3.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/17.3.7   Google Scholar

Metz Christian, Le Cinéma moderne et la narrativité, „Cahiers du Cinéma” 1966, nr 185.
  Google Scholar

Metz Christian, Le dire et le dit au cinéma: vers le decki d’un vraisemblable?, „Communications” 1968, nr 11.
DOI: https://doi.org/10.3406/comm.1968.1155   Google Scholar

Panofsky Erwin, Styl i medium w filmie, tłum. J. Mach, w: Estetyka i film, r. Alicja Helman, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1972, s. 146-147.
  Google Scholar

Stam Robert, Burgoyne Robert, Flitterman Lewis Sandy, New Vocabularies in Film Semiotics. Strukturalism, Post-Strukturalism and Beyond, Routledge, London and New York 1992.
  Google Scholar

Stam Robert, Film Theory. An Introduction, Oxford: Blackwell 2000, s. 328.
  Google Scholar

Tudor Andrew, The Many Mythologies of Realism, „Screen” 1972, vol. 13, nr 1.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/13.1.27   Google Scholar

Wyka Kazimierz, Podróż do krainy nieprawdopodobieństwa, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1964, s. 34.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Helman, A. (2011) „À propos realizmu”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 30–49. doi: 10.36744/kf.2878.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, eme­rytowany profesor UJ. Prowadzi badania w zakre­sie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film fak­tów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Kon­teksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010).



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.