Polska muzyka filmowa i jej konteksty

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Książka Iwony Sowińskiej Polska muzyka filmowa 1945-1968 to ewenement zarówno na polskim, jak i międzynarodowym rynku wydawniczym i w piśmiennictwie filmoznawczym. Pisano wprawdzie o muzyce filmowej, lecz jeśli były to książki, to stricte teoretyczne, a w studiach i rozprawach pisano o kompozytorach, dziełach bądź wybranych problemach. Aspekt historyczny pojawiał się w tych ujęciach nader rzadko. Książka Sowińskiej ujmuje kwestię muzyki filmowej, przedmiotu ze swej natury trudno uchwytnego, zarówno w kontekście synchronicznym, jak i diachronicznym. Ponadto, jak pisze Helman, Sowińska w swojej pracy łączy znajomość historii kina ze znajomością muzyki – ta podwójna kompetencja sprawia, że jej książka stanowi wydawnictwo równie ważne, co wyjątkowe.



Słowa kluczowe:

Iwona Sowińska, muzyka filmowa, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Helman, A. (2007) „Polska muzyka filmowa i jej konteksty”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 365–369. doi: 10.36744/kf.3346.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Pro­wadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słow­nik pojęć filmowych (1991-1998), Historia se­miotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twór­czości filmowej Carlosa Saury (2005).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.