Obok kanonu, ale w centrum spraw

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Książka Andrzeja Gwoździa Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego (2011) inauguruje serię wydawniczą Niemcy − Media − Kultura pod patronatem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta. Publikacja ta jest rezultatem konsekwentnie realizowanego programu badawczego w odniesieniu do kina niemieckiego, którym autor zajmuje się od lat. Niniejsza książka nie jest pracą historyka filmu, który próbuje zapełnić białe plamy, lecz proponuje punkt widzenia kulturoznawcy, który w obrazach filmowych odnajduje interesujące go tropy. Ten rodzaj badań na pograniczu dyscyplin prowadzi do rezultatów, które zaskakują nowością i oryginalnością. Gwóźdź porusza się po wybranym przez siebie obszarze zaopatrzony w swego rodzaju busolę: zespół preferowanych założeń teoretycznych. Dla niego historia kina jest historią technik i form obrazowych, a zatem rozmaitych dyskursów i form widzialności. Helman zwraca szczególną uwagę na fakt, że Gwóźdź – także wtedy, gdy pisze o twórcach i zjawiskach znanych polskim widzom i badaczom – odsłania przede wszystkim to, czego o kinie niemieckim nie wiemy. Dlatego, że postrzegaliśmy je inaczej, w innej perspektywie, w innych kontekstach, w odmiennej diachronii i synchronii.


Słowa kluczowe:

Andrzej Gwóźdź, recenzja, kino niemieckie

Ferro Marc, Kino i historia, tłum. T. Falkowski, PWN, Warszawa 2011, s. 37-38.
  Google Scholar

Gwóźdź Andrzej, Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2011, s. 8-9, 49, 98.
  Google Scholar

White Hayden, Historiografia i historiofotia, tłum. Ł. Zaremba, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 118, 122.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Helman, A. (2012) „Obok kanonu, ale w centrum spraw”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 222–226. doi: 10.36744/kf.2836.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, eme­rytowany profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słow­nik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semio­tyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twór­czość Filmowa Zhanga Yimou (2010).



Statystyki

Abstract views: 49
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.