Obok kanonu, ale w centrum spraw
Abstrakt
Książka Andrzeja Gwoździa Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego (2011) inauguruje serię wydawniczą Niemcy − Media − Kultura pod patronatem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta. Publikacja ta jest rezultatem konsekwentnie realizowanego programu badawczego w odniesieniu do kina niemieckiego, którym autor zajmuje się od lat. Niniejsza książka nie jest pracą historyka filmu, który próbuje zapełnić białe plamy, lecz proponuje punkt widzenia kulturoznawcy, który w obrazach filmowych odnajduje interesujące go tropy. Ten rodzaj badań na pograniczu dyscyplin prowadzi do rezultatów, które zaskakują nowością i oryginalnością. Gwóźdź porusza się po wybranym przez siebie obszarze zaopatrzony w swego rodzaju busolę: zespół preferowanych założeń teoretycznych. Dla niego historia kina jest historią technik i form obrazowych, a zatem rozmaitych dyskursów i form widzialności. Helman zwraca szczególną uwagę na fakt, że Gwóźdź – także wtedy, gdy pisze o twórcach i zjawiskach znanych polskim widzom i badaczom – odsłania przede wszystkim to, czego o kinie niemieckim nie wiemy. Dlatego, że postrzegaliśmy je inaczej, w innej perspektywie, w innych kontekstach, w odmiennej diachronii i synchronii.
Słowa kluczowe:
Andrzej Gwóźdź, recenzja, kino niemieckieBibliografia
Ferro Marc, Kino i historia, tłum. T. Falkowski, PWN, Warszawa 2011, s. 37-38.
Google Scholar
Gwóźdź Andrzej, Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2011, s. 8-9, 49, 98.
Google Scholar
White Hayden, Historiografia i historiofotia, tłum. Ł. Zaremba, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 118, 122.
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Historyk i teoretyk filmu, emerytowany profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010).
Statystyki
Abstract views: 49PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Transgresje i transformacje w twórczości filmowej Kornéla Mundruczó , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Alicja Helman, Trudne rozwijanie niewykorzystanego potencjału , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Alicja Helman, Kulturowe konteksty twórczości filmowej Glaubera Rochy , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Alicja Helman, Ideologia − subkultura − breakdance. „Dzieci rock'n'rolla” Tiana Zhuangzhuanga , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Alicja Helman, Drogi rozwoju filmoznawstwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Alicja Helman, W poszukiwaniu sensu , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Alicja Helman, Dwa powroty , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, Pajęcza gra miłosna, czyli o strategiach adaptacji Bernarda Bertolucciego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Alicja Helman, Kultura zdeformowanych sensów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, Teoria opowiadania Ricka Altmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
Podobne artykuły
- Andrzej Pitrus, Rozliczenia z kinem niemieckim , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – w pułapce Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.