Teoria opowiadania Ricka Altmana
Abstrakt
Helman prezentuje koncepcję teoretyczną Ricka Altmana naświetloną w jego nowej książce A Theory of Narrative (2008). Altman, profesor University of Iowa, znany jest przede wszystkim jako teoretyk gatunku, ale jego najnowsze ustalenia badawcze – choć być może są w pewnym sensie rozbudowaniem jego refleksji genologicznej – sytuują się w kręgu teorii narratologicznych. Altmanowska koncepcja opowiadania zmierza ku uniwersalności, bowiem badacza interesuje opowiadanie w sztuce w ogóle; nie skupia się on na różnicach między literackimi i filmowymi sposobami opowiadania, ale kładzie akcent na podobieństwa. Altman podkreśla wyjątkową kulturową doniosłość opowiadań oraz wszechobecność praktyki opowiadania i utrzymuje, że jest to rezultat jej podatności na zmianę formy. Helman przedstawia główną i sformułowaną nader śmiało tezę książki: opowiadanie zachowuje swoją tożsamość bez względu na rodzaj medium, a w istocie jest od medium niezależne. W dalszej części artykułu autorka prezentuje najważniejsze elementy koncepcji Altmana, a w zakończeniu stwierdza, że w jego propozycji urzekający jest fakt, że owa koncepcja wręcz prowokuje do natychmiastowego posłużenia się nią w praktyce analitycznej.
Słowa kluczowe:
narracja, Rick Altman, teoria filmuBibliografia
Altman Rick, A Theory of Narrative, Columbia University Press, New York 2008, s. 55, 90, 97, 99, 120-121, 189-190, 218, 240, 245, 248, 252, 287, 289, 292, 294, 307, 314, 318.
Google Scholar
Branigan Edward, Narrative Comprehension and Film, Routledge, London, New York 1992, s. 4.
Google Scholar
McFarlane Brian, Novel to Film. An Introduction to the Theory of Adaptation, Clarendon Press, Oxford 1996.
Google Scholar
Raynal Maurice, Conception of Vision, trans. Jonathan Griffin, w: E. F. Fry, Cubism, Thames and Hudson, London 1981, s. 95.
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca; wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010).
Statystyki
Abstract views: 58PDF downloads: 14
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Transgresje i transformacje w twórczości filmowej Kornéla Mundruczó , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Alicja Helman, Kulturowe konteksty twórczości filmowej Glaubera Rochy , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Alicja Helman, Trudne rozwijanie niewykorzystanego potencjału , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Alicja Helman, Ideologia − subkultura − breakdance. „Dzieci rock'n'rolla” Tiana Zhuangzhuanga , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Alicja Helman, Drogi rozwoju filmoznawstwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Alicja Helman, W poszukiwaniu sensu , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Alicja Helman, Dwa powroty , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, Pajęcza gra miłosna, czyli o strategiach adaptacji Bernarda Bertolucciego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Alicja Helman, Kultura zdeformowanych sensów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, „Niebezpieczne związki” − podróż w czasie i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur