Teoria opowiadania Ricka Altmana

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Helman prezentuje koncepcję teoretyczną Ricka Altmana naświetloną w jego nowej książce A Theory of Narrative (2008). Altman, profesor University of Iowa, znany jest przede wszystkim jako teoretyk gatunku, ale jego najnowsze ustalenia badawcze – choć być może są w pewnym sensie rozbudowaniem jego refleksji genologicznej – sytuują się w kręgu teorii narratologicznych. Altmanowska koncepcja opowiadania zmierza ku uniwersalności, bowiem badacza interesuje opowiadanie w sztuce w ogóle; nie skupia się on na różnicach między literackimi i filmowymi sposobami opowiadania, ale kładzie akcent na podobieństwa. Altman podkreśla wyjątkową kulturową doniosłość opowiadań oraz wszechobecność praktyki opowiadania i utrzymuje, że jest to rezultat jej podatności na zmianę formy. Helman przedstawia główną i sformułowaną nader śmiało tezę książki: opowiadanie zachowuje swoją tożsamość bez względu na rodzaj medium, a w istocie jest od medium niezależne. W dalszej części artykułu autorka prezentuje najważniejsze elementy koncepcji Altmana, a w zakończeniu stwierdza, że w jego propozycji urzekający jest fakt, że owa koncepcja wręcz prowokuje do natychmiastowego posłużenia się nią w praktyce analitycznej.


Słowa kluczowe:

narracja, Rick Altman, teoria filmu

Altman Rick, A Theory of Narrative, Columbia University Press, New York 2008, s. 55, 90, 97, 99, 120-121, 189-190, 218, 240, 245, 248, 252, 287, 289, 292, 294, 307, 314, 318.
  Google Scholar

Branigan Edward, Narrative Comprehension and Film, Routledge, London, New York 1992, s. 4.
  Google Scholar

McFarlane Brian, Novel to Film. An Introduction to the Theory of Adaptation, Clarendon Press, Oxford 1996.
  Google Scholar

Raynal Maurice, Conception of Vision, trans. Jonathan Griffin, w: E. F. Fry, Cubism, Thames and Hudson, London 1981, s. 95.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Helman, A. (2010) „Teoria opowiadania Ricka Altmana”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 46–59. doi: 10.36744/kf.3017.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca; wykłada w Insty­tucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowadzi bada­nia w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć fil­mowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe ad­aptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpań­ski. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010).



Statystyki

Abstract views: 58
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.