Wiejskie kino Zhanga Yimou
Abstrakt
Autorka zauważa, że filmy Zhanga Yimou układają się w cykle, w obrębie których istnieje wyraźna więź tematyczna i stylistyczna, jak też powracające wątki, motywy, postaci. Cykl taki tworzą m.in. filmy, które Helman określiła mianem „wiejskich”, ze względu na ich lokalizację: m.in. debiut operatorski Zhanga Yimou – Żółta ziemia, reż. Chen Kaige (1984), Czerwone sorgo, Ju Dou (1989), Historia Qiu Ju (1992), Wszyscy albo nikt (1999), Droga do domu (1999). Prawie wszystkie „wiejskie” filmy Zhanga Yimou, które autorka opisuje mają źródła literackie, choć reżyser znał życie i ludzi ze środowisk tam pokazanych także z własnego doświadczenia, zesłany w czasach Rewolucji Kulturalnej do pracy na wsi. Filmom tym – podobnie jak i ich pierwowzorom- przypisywano intencję wyrażania treści politycznych poprzez metafory, parabole i iluzje, kamuflowane tak, by nie budzić podejrzeń cenzury, np. poprzez ucieczkę w historię, przedstawianie losów kobiet, które potrafią lepiej wyrazić ucisk i niewolę chińskiego ludu, bo zawsze dźwigały większy ciężar. We wszystkich „wiejskich” filmach Zhanga Yimou główna rola przypadła właśnie kobietom. Zdaniem autorki jego „wiejskie kino” posiada wszystkie cechy typowe dla kina Piątej Generacji: nacisk na jakość wizualną kosztem koherencji narracyjnej, ambiwalentny charakter postaci, niewielkie znaczenie dialogu, rozwiązania charakterystyczne dla dokumentów – wykorzystanie cięć skokowych, dźwięku i przestrzeni pozakadrowej.
Słowa kluczowe:
Zhang Yimou, kino Piątej Generacji, kino chińskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, muzykolog, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), 100 arcydzieł kina (2000), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002).
Statystyki
Abstract views: 124PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Etnograficzne kino Tiana Zhuangzhuanga , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Alicja Helman, Dekada strachu , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Alicja Helman, Polska muzyka filmowa i jej konteksty , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Alicja Helman, Szekspir i współczesność , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
Podobne artykuły
- Jerome Silbergeld, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 1) , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Jerome Silbergeld, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 2) , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.