Szekspir i współczesność

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka przedstawia recenzję książki Sylwii Kołos pt. Nowe kino szekspirowskie. Adaptacje sztuk Szekspira w kinie lat dziewięćdziesiątych. Opisując przeniesienia sztuk Szekspira na ekran Kołos stanęła wobec pewnego dylematu, który streścić można w pytaniu: czy filmy te należy interpretować jako jednorodny zbiór pod nazwą „kino szekspirowskie” czy raczej jako zbiór subtekstów, które przecież nie składają się na gatunek „szekspirowskie adpatacje”? Recenzentka zauważa, że zestaw filmów, które Kołos poddała analizie, to zbiór wyodrębniony umownie. W rezultacie każda adaptacja to odrębny problem badawczy i trudno doszukiwać się wśród nich jakiegoś elementu uspójniającego czy wyraźnego wspólnego mianownika. Helman ocenia zatem, że podejście metodologiczne Sylwii Kołos jest jak najbardziej słuszne, skoro filmy poddane analizie to piętnaście różnych tekstów, a nie jeden spójny z etykietką „kino szekspirowskie lat 90.” Alicja Helman podkreśla również, że książka Kołos, choć oparta na ograniczeniach i wyborach, daje w efekcie obraz kompletny, a czytelnik odkłada ją z przeświadczeniem, że dowiedział się z niej wszystkiego, co chciał i powinien wiedzieć o filmowych adaptacjach Szekspira.



Słowa kluczowe:

Sylwia Kołos, William Szekspir, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-09-30

Cited By / Share

Helman, A. (2007) „Szekspir i współczesność”, Kwartalnik Filmowy, (59), s. 219–221. doi: 10.36744/kf.3450.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowa­dzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: O dziele filmowym (1970 i 1981), Filmfaktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adap­tacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.