Szekspir i współczesność
Abstrakt
Autorka przedstawia recenzję książki Sylwii Kołos pt. Nowe kino szekspirowskie. Adaptacje sztuk Szekspira w kinie lat dziewięćdziesiątych. Opisując przeniesienia sztuk Szekspira na ekran Kołos stanęła wobec pewnego dylematu, który streścić można w pytaniu: czy filmy te należy interpretować jako jednorodny zbiór pod nazwą „kino szekspirowskie” czy raczej jako zbiór subtekstów, które przecież nie składają się na gatunek „szekspirowskie adpatacje”? Recenzentka zauważa, że zestaw filmów, które Kołos poddała analizie, to zbiór wyodrębniony umownie. W rezultacie każda adaptacja to odrębny problem badawczy i trudno doszukiwać się wśród nich jakiegoś elementu uspójniającego czy wyraźnego wspólnego mianownika. Helman ocenia zatem, że podejście metodologiczne Sylwii Kołos jest jak najbardziej słuszne, skoro filmy poddane analizie to piętnaście różnych tekstów, a nie jeden spójny z etykietką „kino szekspirowskie lat 90.” Alicja Helman podkreśla również, że książka Kołos, choć oparta na ograniczeniach i wyborach, daje w efekcie obraz kompletny, a czytelnik odkłada ją z przeświadczeniem, że dowiedział się z niej wszystkiego, co chciał i powinien wiedzieć o filmowych adaptacjach Szekspira.
Słowa kluczowe:
Sylwia Kołos, William Szekspir, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: O dziele filmowym (1970 i 1981), Filmfaktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Teoria opowiadania Ricka Altmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Alicja Helman, Mizoguchi w kręgu melodramatycznej wyobraźni , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, W stronę syntezy , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Alicja Helman, Kultura zdeformowanych sensów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, Etnograficzne kino Tiana Zhuangzhuanga , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Alicja Helman, Dekada strachu , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Alicja Helman, Polska muzyka filmowa i jej konteksty , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Alicja Helman, Kiedy komedia nie jest komedią. „Komedie” Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Alicja Helman, Na tropach autora , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
- Alicja Helman, Intuicja i wiedza , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)