Kolczyki Madame de…

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tym, co zafascynowało Maxa Ophülsa w krótkiej powieści Louise de Vilmorin Madame de…, była nie jej fabuła, lecz konstrukcja: zawsze ta sama oś, wokół której obraca się akcja–para kolczyków. Autorka próbuje pokazać, w jaki sposób Ophüls uruchamia tę oś w filmie. Szczegółowy rozbiór fabuły podkreśla role kolczyków jako podstawowego elementu strukturującego film i ukazuje jego związek z wiodącym motywem kłamstwa. Kolczyki funkcjonują na trzech poziomach: przedmiotowym, fabularnym i mentalnym. Opowieść jest doskonale fikcyjna, sztuczna, skonstruowana, a Ophüls zdaje się intendować ku jakiejś umownej rzeczywistości kina, która poza nim nie istnieje. Reżyser bawi się konwencjami melodramatu, ale go nie przeżywa; podobnie bawi się kamerą, nie celebrując tego, co czyni za jej pomocą. Osiąga w ten sposób efekt niepowtarzalnego, rokokowego wdzięku, którego później nikt nie umiał naśladować.


Słowa kluczowe:

Max Ophüls, Louise de Vilmorin, kolczyki

Armes Roy, French Cinema Since 1946, t. 1, A. Zwemmer Limited, London 1966, s. 55-56.
  Google Scholar

Beylie Claude, Max Ophuls, Editions Seghers, Paris 1963, 119-120.
  Google Scholar

Ebert Roger, The Earrings of Madame de… http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20011111/REVIEWS08/111110301/1023 (dostęp: 17.06.2011).
  Google Scholar

Girard René, Pragnienie „trójkątne”, w: Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, oprac. W. Karpiński, Czytelnik, Warszawa 1974, s. 347.
  Google Scholar

Grost Michael E., The Films of Max Ophuls, http://mikegrost.com/ophuls.htm (dostęp: 17.06.2011).
  Google Scholar

http://catchingtheclassics.blogspot.com/2007_05_01_archive.html (dostęp: 17.06.2011).
  Google Scholar

Norwich John Julius, Afterwards, w: Madame de, tłum. D. Cooper, Pushkin Press, London 1999.
  Google Scholar

Salt Barry, Styl i technologia filmu: Historia i analiza, t. 3. tłum. A. Helman, PWSFTViT, Łódź 2003, 236-247.
  Google Scholar

Sarris Andrew, The American Cinema, Dutton, New York 1968.
  Google Scholar

Silbergeld Jerome, Dzieci melodramatu, cz. 2, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52, s. 239-242.
  Google Scholar

Stewart Henry, The Earings of Madame de…, http://cinepinion.bravehost.com/earrings.html (dostęp: 17.06.2011).
  Google Scholar

Vilmorin Louise de, Madame de, tłum. D. Cooper, Pushkin Press, London 1999, 20, 23, 34, 68.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Helman, A. (2011) „Kolczyki Madame de…”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 143–152. doi: 10.36744/kf.2948.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, profe­sor Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, emerytowany profesor Uniwersytetu Ja­giellońskiego. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmo­wym (1970, 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słow­nik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semio­tyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierz­chu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smu­tek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twór­czość Filmowa Zhanga Yimou (2010).



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.