Tajemnice i pułapki chińskiego domu

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka za punkt wyjścia przyjmuje symboliczne traktowanie architektury chińskiej, którą w tej właśnie funkcji najczęściej przedstawiało kino. Idea odgrodzenia od wieków patronowała budownictwu, wyrażając potrzebę zamknięcia się przed tym, co obce, a tym samym niepożądane, zbędne, niebezpieczne. Miasto, osiedle, pałac, dom dzięki murom zachowywały poczucie bezpieczeństwa, utwierdzały własną, swojską tożsamość przeciw wszelkiej  obcości. Przedmiotem analizy są trzy filmy, w których z reguły pozytywne konotacje wiązane z pojęciem domu ulegają odwróceniu, prowadząc do metaforyzacji wykraczającej poza to, co wiąże się z domem jako takim – budowlą zamieszkiwaną przez rodzinę. Są to następujące dzieła: Zawieście czerwone latarnie (1991) Zhanga Yimou, Kusicielski księżyc (1996) Chena Kaige i Wiosna w małym miasteczku (2002) Tiana Zhuangzhuanga. W każdym z nich dom, pojmowany jako miejsce zamknięte, jest światem, z którego nie potrafią się wydostać uwięzieni w nim bohaterowie. „Miejsce zamknięte” funkcjonuje w tych trzech filmach odmiennie, niemniej w każdym zamknięcie jest wyrokiem, od którego nie ma odwołania. Domy ukazane w tych filmach to m.in. budowla, którą Chen Zuoqian przeznaczył swoim konkubinom, pałac zamieszkany przez cały klan rodziny Pang, dom rodzinny Dai, ale to także domy-pułapki, domy-więzienia, domy-ruiny, metaforyczne oznaczenia Chin zamkniętych przed światem. W każdym z tych filmów twórcy przedstawiają pewien indywidualny przypadek, ale dom i rodzina są tu mikrokosmosem odzwierciedlającym makrokosmos z jego relacjami aparat władzy − społeczeństwo − państwo.


Słowa kluczowe:

chińska architektura, Zhang Yimou, Chen Kaige, Tian Zhuangzhuang

Chen Kaige: Historical Revolution and Cinematic Rebellion w: Berry Michael, Speaking in Images, Columbia University Press, 2005, s. 98.
  Google Scholar

Chow Rey, Sentimental Fabulations, Contemporary Chinese Films. Attachment in the Age of Global Visibility, Columbia University Press, New York 2007, s. 18-19, 33.
  Google Scholar

Durys Elżbieta, Małżeństwo jako instytucja totalna? „Zawieście czerwone latarnie” Zhanga Yimou w: Gender − Film −Media. Red. Elżbieta H. Oleksy, Elżbieta Ostrowska, Rabid, Kraków 2001, s. 94-95.
  Google Scholar

Mei − Hui Yang Mayfair, Of Gender, State Censorship and Overseas Capital: An Interview with Chinese Director Zhang Yimou w: Zhang Yimou Interviews. F. G. Jackson (red), University Press of Mississippi 2001, s. 39-40.
  Google Scholar

Ning Ma, Culture and Politics in Chinese Film Melodrama: Traditional Sacred, Moral Economy and the Xie Jin Mode. Rozprawa doktorska obroniona w 1992 roku na Monash University, za: N. Browne, Society and Subjectivity: On the Political Economy of Chinese Melodrama w: New Chinese Cinemas. Forms Identities, Politics, N. Browne (red), P. G. Pickowicz, V. Sobchack, E. Yan, Cambridge University Press, Cambridge 1994, s. 42.
  Google Scholar

Pimpaneau Jacques, Chiny. Kultura i tradycja, tłum. I. Kałużyńska, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001, s. 33-37, 40-41.
  Google Scholar

Silbergeld Jerome, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat rekonstrukcyjny. Cz. II. tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52, s. 240.
  Google Scholar

Steinhardt Nancy R. S , Architektura i urbanistyka, tłum. A. K. Maleszko, B. Mierzejewska w: Chiny. Kraj niebiańskiego smoka. E. L. Shaunghnessy (red), Horyzont, Warszawa 2001, s. 216, 226
  Google Scholar

Zhang Yimou, Flying Colors w: M. Berry, Speaking in Images. Interview with Contempporary Chinese Filmmakers, Columbia University Press, New York 2005, s. 130.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Helman, A. (2012) „Tajemnice i pułapki chińskiego domu”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 201–217. doi: 10.36744/kf.2834.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, eme­rytowany profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słow­nik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semio­tyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twór­czość Filmowa Zhanga Yimou (2010).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.