Pokoleniowy dystans

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Alicja Helman pisze o książce Rafała Syski Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008), będącej jednocześnie rozprawą habilitacyjną autora. Helman zaznacza, że szeroko prowadzone badania Syski nad kinem amerykańskim i nad monografistyką, a także jego doświadczenie jako redaktora kilku serii tomów zbiorowych stanowiły solidne przygotowanie tak cennej monografii. Aby opisać reżysera tak trudnego i nie poddającego się klasyfikacjom, Syska starał się (i uczynił to z powodzeniem) połączyć kilka różnych zadań i podejść metodologicznych, by uzyskać całość tak kompletną i wyczerpującą, jak to tylko możliwe. Helman koncentruje się na strukturze książki Syski, przybliżając tym samym jego metodę jako monografisty.


Słowa kluczowe:

Rafał Syska, recenzja, Robert Altman

Syska Rafał, Robert Aldrich – sceptyk, w: Mistrzowie kina amerykańskiego. Tom I: Klasycy, red. Ł. A. Plesnar, R. Syska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2006.
  Google Scholar

Syska Rafał, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2008.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Helman, A. (2011) „Pokoleniowy dystans”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 214–218. doi: 10.36744/kf.3001.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca; wykłada w In­stytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek au­torskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i me­tody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć fil­mowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Car­losa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twór­czość Filmowa Zhanga Yimou (2010).



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.