Pokoleniowy dystans
Abstrakt
Alicja Helman pisze o książce Rafała Syski Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008), będącej jednocześnie rozprawą habilitacyjną autora. Helman zaznacza, że szeroko prowadzone badania Syski nad kinem amerykańskim i nad monografistyką, a także jego doświadczenie jako redaktora kilku serii tomów zbiorowych stanowiły solidne przygotowanie tak cennej monografii. Aby opisać reżysera tak trudnego i nie poddającego się klasyfikacjom, Syska starał się (i uczynił to z powodzeniem) połączyć kilka różnych zadań i podejść metodologicznych, by uzyskać całość tak kompletną i wyczerpującą, jak to tylko możliwe. Helman koncentruje się na strukturze książki Syski, przybliżając tym samym jego metodę jako monografisty.
Słowa kluczowe:
Rafał Syska, recenzja, Robert AltmanBibliografia
Syska Rafał, Robert Aldrich – sceptyk, w: Mistrzowie kina amerykańskiego. Tom I: Klasycy, red. Ł. A. Plesnar, R. Syska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2006.
Google Scholar
Syska Rafał, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2008.
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca; wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010).
Statystyki
Abstract views: 63PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, „Niebezpieczne związki” − podróż w czasie i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Alicja Helman, Teoria opowiadania Ricka Altmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Alicja Helman, Kultura zdeformowanych sensów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, À propos realizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Alicja Helman, Spojrzenie dziecka metaforą kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, Młodość i magia kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Alicja Helman, Mizoguchi w kręgu melodramatycznej wyobraźni , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, Tajemnice i pułapki chińskiego domu , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Alicja Helman, Historia, legenda, fantazja. Filmowe portrety Pierwszego Cesarza , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Alicja Helman, Związki kultury muzycznej i filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 129 (2025): Trauma