Ideologia − subkultura − breakdance. „Dzieci rock'n'rolla” Tiana Zhuangzhuanga

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka przypomina nieznany poza rynkiem azjatyckim film Tiana Zhuangzhuanga Dzieci rock’n’rolla, zrealizowny w okresie, gdy reżyser kręcił filmy na zlecenie, nie uznając ich za wypowiedzi autorskie. Film ten obrazuje interesujący fenomen z zakresu subkultury chińskiej. Muzyka rozrywkowa w Chinach lat 80. dzieliła się na dwa rodzaje: tongsu yinyue, popieraną przez władzę, i yaogun yinyue, undergroundową muzykę rockową. Różniły się one pod każdym względem. Formą szczególnie faworyzowaną przez młodzież był breakdance. O losach tancerzy uprawiających tę formę opowiada film Tiana, w którym reżyser odsłania subwersywny charakter chińskiej subkultury.


Słowa kluczowe:

Tian Zhuangzhuang, kino chińskie, breakdance, taniec

Clark, Paul. 2005. Reinventing China. A Generation and its Films. Hongkong: The Chinese University Press
  Google Scholar

Jones, Andrew F.1992. Like a Knife: Ideology and Genre in Contemporary Chinese Popular Music.Ithaca- New York:Cornell University
  Google Scholar

Lau Frederic. 2008. Music in China.Experiencing Music. Expressing Culture.New York - Oxford: Oxford University Press
  Google Scholar

Scott James C. 1990. Domination and the Art of Resistance. Hidden Transcripts. New Haven: Yale University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Helman, A. (2015) „ Ideologia − subkultura − breakdance. «Dzieci rock’n’rolla» Tiana Zhuangzhuanga”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 154–163. doi: 10.36744/kf.2291.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, eme­rytowany profesor UJ. Prowadzi badania w zakre­sie teorii filmu i komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film fak­tów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Kon­teksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou (2010), Ścieżkami utraconego czasu. Twór­czość filmowa Chena Kaige (2012).



Statystyki

Abstract views: 64
PDF downloads: 49


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.