Historia, legenda, fantazja. Filmowe portrety Pierwszego Cesarza

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Wcześniej znany głównie sinologom, Pierwszy Cesarz zaczął budzić powszechne zainteresowanie, kiedy w 1974 roku odkryto terakotową armię w jednym z największych i najbogatszych na świecie zespołów grobowych. Autorka kreśli życiorys cesarza Qin Shi Huanga, który zainicjował powstanie tej niezwykłej nekropolii. Przywołuje też mity i legendy, jakimi obrastał niemal każdy dotyczący go fakt (jego pochodzenie, budowa Wielkiego Muru, zamachy, etc.). To właśnie głównie zamachy na życie władcy inspirowały reżyserów filmowych i autorów seriali telewizyjnych poświęconych Qin Shi Huangowi. Nieodzownym uzupełnieniem musiał być oczywiście wątek romansowy. Helman omawia najważniejsze filmy, w których bohaterem (niekoniecznie pierwszoplanowym) jest Pierwszy Cesarz. Autorka zauważa, że z wyjątkiem filmu Hero Zhanga Yimou, który ukazuje Qin Shi Huanga jako wielkiego władcę, w innych filmach Pierwszy Cesarz zwykle portretowany jest jako władca okrutny, bezwzględny, apodyktyczny, tyran pozbawiony ludzkich uczuć, megaloman żądający boskich prerogatyw. Fabuły tych filmów stanowią niekiedy trudny do rozwikłania splot historycznych faktów, legend, a przede wszystkim wątków czysto fantastycznych będących rezultatem inwencji scenarzystów.


Słowa kluczowe:

Qin Shi Huang, Zhang Yimou, terakotowa armia, kino chińskie

Clements Jonathan, Pierwszy Cesarz Chin, tłum. W. Nowakowski, Amber, Warszawa 2006, s. 29, 55-56, 60, 79.
  Google Scholar

Ebrey Patricia Buckley, Ilustrowana historia Chin, tłum. I. Kałużyńska, Muza, Warszawa 2002, 52-53, 61.
  Google Scholar

Fairbank John King, Historia Chin, tłum. T. Lechowska, Z. Słupski, Wydawnictwo Marabut, Warszawa – Gdańsk 2004, s. 28.
  Google Scholar

Książę z Yan zbiegł z Qin (z księgi Intrygi walczących państw), w: Wczesne piśmiennictwo chińskie. Wybór tekstów, wyb. i red. Z. Słupski, tłum. I. Kałużyńska, M. Religa, Z. Słupski, Agade, Warszawa 2004, s. 168, 171.
  Google Scholar

Künstler Mieczysław J., Wstęp, w: Sy-Ma Ts’ien, Syn Smoka. Fragmenty zapisków historyka, tłum. M. J. Künstler, Czytelnik, Warszawa 2000, s. 13.
  Google Scholar

Lovell Julia, Wielki Mur Chiński. Chiny kontra świat 1000 p.n.e., tłum. G. Siwek, Muza, Warszawa 2007, s. 65.
  Google Scholar

Sy-Ma Ts’ien, Syn Smoka. Fragmenty zapisków historyka, tłum. M. J. Künstler, Czytelnik, Warszawa 2000, s. 38, 45, 69.
  Google Scholar

Zhang Yimou, Flying Colors, w: M. Berry, Speaking in Images. Interviews with Contemporary Chinese Filmmakers, Columbia University Press, New York 2005, s. 116, 134.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Helman, A. (2010) „Historia, legenda, fantazja. Filmowe portrety Pierwszego Cesarza”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 79–94. doi: 10.36744/kf.3078.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, wykłada w In­stytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fkcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.