Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 1)
Abstrakt
Autor analizuje różne sposoby wykorzystania konwencji melodramatu w kinie chińskim Piątej Generacji w relacji do klasycznej definicji melodramatu ukształtowanego w dziewiętnastowiecznej Francji. Kino Piątej Generacji odznacza się niezwykłą kreatywnością i żywotnością. Autora interesuje w kinie tego nurtu wyrafinowane połączenie chińskiej specyfiki kulturowej i nowoczesnego języka filmowego wywodzącego się z trendów zachodnich. Silbergeld omawia filmy twórców, których dzieciństwo i wczesna młodość przypadały na lata Rewolucji Kulturalnej. Doświadczenie to ukształtowało w sposób istotny ich świadomość twórczą. Pragnęli oni odrzucić ograniczenia stylu socrealistycznego, schematyzm wątków i postaci w imię wolności twórczej. Ale sama rzeczywistość – ze swoimi twardymi strukturami państwa komunistycznego oraz wszechobecnością partii i dyktatu politycznego – narzucała im ograniczenia. Kwestie funkcjonowania jednostki w świecie zdominowanym przez abstrakcyjne idee dobra narodu, dyscypliny czy interesu społecznego i narzuconej z góry pogardy dla indywidualizmu oraz postaw jednostkowych pojawiają się w wielu filmach tego nurtu. Silbergeld analizuje pod tym kątem takie filmy, jak Król dzieci w reż. Chena Kaige czy Zawieście czerwone latarnie w reż. Zhanga Yimou.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Jerome’a Silbergelda China into Film: Frames of Reference in Contemporary Chinese Cinema, Reaktion Books, London 1999. © 1999 by Reaktion Books.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
kino chińskie, filmy Piątej Generacji, Rewolucja Kulturalna, melodramatBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jerome Silbergeldkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Princeton Stany Zjednoczone
Absolwent Stanford University i University of Oregon. Zajmuje się tradycyjnym i współczesnym chińskim malarstwem, kinem i sztuką ogrodniczą. Opublikował: Chinese Painting Style (1982); Contradictions: Artistic Life, the Socialist State, and the Chinese Painter Li Huasheng (1993); China into Film: Frames of Reference in Contemporary Chinese Cinema (1999). Jest autorem wielu artykułów i współautorem haseł do Encyclopedia Britannica z zakresu sztuki chińskiej.
Statystyki
Abstract views: 4Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Jerome SilbergeldAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jerome Silbergeld, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 2) , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
Podobne artykuły
- Jerome Silbergeld, Dzieci melodramatu. Nie-dramat, pseudo-dramat, melodramatyczna maskarada i dramat dekonstrukcyjny (cz. 2) , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.