Antoni Słonimski jako scenarzysta filmowy

Piotr Sitkiewicz

piotr.sitkiewicz@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4092-9039

Paweł Sitkiewicz


Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2039-9154

Abstrakt

Artykuł jest próbą naszkicowania portretu Antoniego Słonimskiego jako twórcy scenariuszy filmowych. Autorzy przyglądają się projektom, w które Słonimski był zaangażowany od czasów przedwojennych po lata 60. XX w. Efektem ich filmoznawczo-literaturoznawczego śledztwa, przeprowadzonego na podstawie materiałów archiwalnych, wypowiedzi publicystycznych i dzieł literackich, a także wspomnień osób działających w polskiej branży filmowej, jest analiza dwóch scenariuszy, przede wszystkim komedii To były czasy/Miasto milionerów, oraz rekonstrukcja trzech nieukończonych prób scenariuszowych Słonimskiego, zwłaszcza do filmu Przedwiośnie Andrzeja Wajdy. Autorzy przedstawiają okoliczności powstawania tych projektów na tle polityki kulturalnej II RP i PRL, odpowiadają na pytanie, dlaczego zakończyły się one fiaskiem, przede wszystkim zaś próbują zdefiniować styl i kinematograficzną wyobraźnię tego ważnego dla polskiej kultury pisarza.


Słowa kluczowe:

Antoni Słonimski, scenariusz filmowy, filmy niezrealizowane

Lipski, J. J. (1963). Klasyk komedii: Antoni Słonimski. Dialog, (1), ss. 117-126.
  Google Scholar

Lubelski, T. (2012). Historia niebyła kina PRL. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Madej, A. (1992). Historia filmu dzisiaj: wątpliwości i nadzieje. W: J. Trzynadlowski (red.), Filmoznawstwo – film – telewizja (ss. 37-51). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
  Google Scholar

Rammel, I. (1994). „Dobranoc, ojczyzno kochana, już czas na sen…”. Komedia filmowa lat sześćdziesiątych. W: T. Miczka, A. Madej (red.), Syndrom konformizmu?: Kino polskie lat sześćdziesiątych (ss. 58-83). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Sieradzki, J. (1982). Powrót Słonimskiego. Dialog, (3), ss. 92-96.
  Google Scholar

Skotarczak, D. (2020). Komedia odwilżowa. Powrót humoru nieideologicznego w kinie polskim. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu, (4). https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/komedia-odwilzowa-powrot-humoru-nieideologicznego-w-kinie-polskim/758
  Google Scholar

Słonimski, A. (2007). Romans z X Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976 (red. naukowa M. Hendrykowska, M. Hendrykowski). Warszawa: Więź.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-04-03

Cited By / Share

Sitkiewicz, P. i Sitkiewicz, P. (2025) „Antoni Słonimski jako scenarzysta filmowy”, Kwartalnik Filmowy, (129), s. 217–238. doi: 10.36744/kf.3999.

Autorzy

Piotr Sitkiewicz 
piotr.sitkiewicz@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-4092-9039

Literaturoznawca i redaktor, wykładowca edytorstwa na Uniwersytecie Gdańskim. Autor książek Człowiek-Brzytwa. Cztery szkice o felietonach Antoniego Słonimskiego (2024) oraz Bruno Schulz i krytycy. Recepcja twórczości Brunona Schulza w latach 1921-1939 (2018). Redaktor tomów Bruno Schulz w oczach współczesnych. Antologia tekstów krytycznych i publicystycznych z lat 1920-1939 (2021) oraz Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe 1944-1970 (wraz z Januszem Górskim, 2017). Członek redakcji czasopisma „Schulz/ Forum”.


Autorzy

Paweł Sitkiewicz 

Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0003-2039-9154

Historyk kina, medioznawca, profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią kina animowanego w Polsce i na świecie, kulturą filmową dwudziestolecia międzywojennego oraz prehistorią komiksu. Autor czterech książek: Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego (2009), Polska szkoła animacji (2011), Miki i myszy. Walt Disney i film rysunkowy w przedwojennej Polsce (2012) oraz Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce (2019). Współautor leksykonu Powieści graficzne (2015) pod redakcją Sebastiana J. Konefała.



Statystyki

Abstract views: 77
PDF downloads: 49


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Sitkiewicz, Paweł Sitkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.