Pożegnanie trzeciej awangardy

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Wraz ze śmiercią w 2011 roku trzech wybitnych przedstawicieli New Amerikan Cinema – Jordana Belsona, George’a Kuchara (którzy notabene zmarli tego samego dnia) i Roberta Breera – odchodzi powoli do historii całe zjawisko amerykańskiego undergroundu filmowego. Fenomen tego ruchu polegał na tym, że to niezwykle prywatne kino, skromne w używanych środkach, przybierające często formę osobistych zapisków, dzienników, potrafiło zdobyć swoją własną publiczność, wytworzyć sporą literaturę na swój temat, a nawet zainspirować takich twórców, jak David Lynch, John Waters czy Gus Van Sant.


Słowa kluczowe:

New American Cinema, kino awangardowe, kino amerykańskie

Adams Sitney P., Visionary Film: The American Avant-Garde 1943-2000, Oxford – New York 2002, s. 160.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, „Kino odwróconego czasu”, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.
  Google Scholar

Renan Sheldon, An Introduction to the American Underground Film, New York 1967.
  Google Scholar

Vitello Paul, George Kuchar, Underground Filmmaker, Dies at 69, „The New York Times”, 8.11.2011, http://www.nytimes.com/2011/09/08/movies/george-kuchar-underground-filmmaker-dies-at-69.html.
  Google Scholar

Youngblood Gene, Expanded Cinema, New York 1970, s. 157.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2011) „Pożegnanie trzeciej awangardy”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 307–310. doi: 10.36744/kf.2904.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Ko­niec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.